moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Koncern Boeing dostarczył kolejny samolot dla VIP-ów

Może pełnić funkcję Powietrznego Punktu Kierowania Państwem, dlatego został wyposażony w szyfrowane radiowe oraz satelitarne systemy łączności i transmisji danych o najwyższych klauzulach tajności. W piątek do 1 Bazy Lotnictwa Transportowego dotarł kolejny już samolot Boeing 737-800, którym mają podróżować najważniejsze osoby w państwie.

„Roman Dmowski”, bo taką nazwę będzie nosić samolot o numerze bocznym 0111, to jeden z trzech Boeingów 737-800 zamówionych przez Siły Zbrojne RP, przeznaczonych do transportu najważniejszych osób w kraju. Maszyna może zabrać na pokład 66 osób, dla których przygotowano czteroosobową kabinę „head” (w układzie konferencyjnym), dwuosobową salonkę VIP, 12-osobową kabinę biznes class oraz 48-osobowy przedział ekonomiczny.

Oprócz zaawansowanych systemów łączności i dowodzenia, które umożliwiają funkcjonowanie na pokładzie samolotu Powietrznego Punktu Kierowania Państwem, maszynę wyposażono w wojskowy system nawigacyjny TACAN, system identyfikacji bojowej IFF mod 5, system nawigacji satelitarnej GPS z modułami chroniącymi przed zakłóceniami, a także w aktywne i pasywne systemy ochrony i obrony (m.in. zakłócające naprowadzenie pocisków przeciwlotniczych).

REKLAMA

Wart 2,5 mld złotych kontrakt na dostawę trzech Boeingów 737-800 Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał z firmą Boeing Company 31 marca 2017 roku. Umowa przewidywała, że Siły Zbrojne RP, a ściślej – 1 Baza Lotnictwa Transportowego, otrzyma w listopadzie 2017 roku pierwszy samolot – używany pasażerski Boeing 737-800NG. Dwie nowe maszyny w wersji biznesowej – 737-800 BBJ2 (Boeing Business Jet), doposażone m.in. w wojskowe systemy łączności, miały zostać przekazane Siłom Zbrojnym RP w 2020 roku.

Amerykański koncern wywiązał się z terminu dostarczenia pasażerskiego 737-800NG, który już jako „Józef Piłsudski” (numer boczny 0110) przyleciał do Polski 15 listopada 2017 roku. Ponieważ jeden z kontrahentów (najprawdopodobniej przewoźnik chiński) wycofał się z zakupu tego typu maszyny, Boeing zaproponował Polsce odebranie fabrycznie nowego samolotu (bez zmiany ceny), z czego skorzystaliśmy.

Po odebraniu w ubiegłym tygodniu Boeinga 737-800BBJ2 o nazwie „Roman Dmowski”, czekamy już tylko na dostarczenie w najbliższych tygodniach maszyny „Ignacy Jan Paderewski” o numerze bocznym 0112. Jak zapowiada mjr Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON, „Ignacy Jan Paderewski” oraz „Roman Dmowski” wejdą do służby operacyjnej po zakończeniu szkoleń specjalistycznych personelu 1 BLT.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Wojciech Mazurkiewicz / TADO

dodaj komentarz

komentarze


Bryza na południowej flance
 
35 medali wojskowych pływaków
Najlepszy Sportowiec Polski 2021 roku. Głosujmy na żołnierzy!
F-16 lecą na Litwę
W BBN o sytuacji na granicy
Śladem „białych kurierów”
Zespół NATO na bojowo
Hybrydowa agresja ze Wschodu
Dodatek specjalny za ochronę granicy
Wojskowi studenci medycyny pomagają na Okęciu
Mielec wraca do odrzutowców
(Nie)ludzka broń Łukaszenki
UE o wspólnym bezpieczeństwie
Pierwsze Żmije na granicy
16 Dywizja przeprawiła się przez Narew
Prezydent Duda rozmawiał z sekretarzem generalnym NATO
Nauka kruszenia lodu
Wojsko wobec wyzwań przyszłości
Na granicy nieco spokojniej
W Sejmie o kondycji PGZ
„Murem za polskim mundurem”
Retro Liga, czyli rozgrywki z historią w tle
Harduny dla strażaków?
„Tumak ’21” na finiszu
Legioniści wkraczają do Warszawy
Lekcja wojska od górali
W jedynym słusznym kierunku
Siedem medali zapaśników na wojskowym czempionacie
Pułkownik Ciepliński w rękach UB
Reforma administracji wojskowej
Święto żołnierzy artylerii
Terytorialsi wybrali najlepszych pracodawców
Jakie zmiany w zakwaterowaniu?
Wyścig zbrojeń nie ustaje
Pentagon: oko na Chiny, Europa z tyłu głowy
Sojusznicze wsparcie na granicy
Siły NATO ćwiczą w Kłajpedzie
SOMA dla specjalsów
O Polskę walczyli u boku Napoleona
Kiedy słyszysz „Alpha Scramble”!
Czy będą zmiany wojskowych reprezentantów?
Uczniowie powalczą o tytuł mistrza
Zakupy dla wojska w nowym trybie?
Nastał dzień krwi i chwały…
Komandos z Lublińca na czele korpusu podoficerskiego WOT
Oczy na wschodnią flankę
Afganistan. Czas wracać do domu
Tarcza Polski coraz bliżej. Umowy w sprawie „Wisły” i „Narwi”
Kawaleria powietrzna w akcji, czyli skok na poligon
Szer. Alicja Tchórz i szer. Radosław Kawęcki mistrzami Europy!
11 medali dla wojskowych na czempionacie w boksie
Orlik po raz dziesiąty
Sojuszniczy ogień w Orzyszu
Czy będzie koniec służby kontraktowej?
Aktywność migrantów powoli spada
Paczki świąteczne od PGZ
Obowiązkowe szczepienia dla żołnierzy?
Niespokojna granica

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO