moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Nowe możliwości bydgoskich WZL

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 mają szansę zostać tzw. regionalnym centrum kompetencyjnym amerykańskich samolotów wielozadaniowych F-16. Oznacza to, że będą mogły serwisować i naprawiać wielozadaniowe „efy” należące do US Air Force, w ramach programu wydłużania ich resursów technicznych. Spółka rozpoczęła w tej sprawie rozmowy z partnerami w Stanach Zjednoczonych.

Bydgoskie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 to najważniejsza w Polsce firma, która zajmuje się serwisem i naprawami należących do Sił Powietrznych RP amerykańskich samolotów – wielozadaniowych F-16 oraz transportowych Herculesów C-130.

Polskimi F-16 zakłady, które wchodzą w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, zajmują się od ponad dziesięciu lat. Obecnie spółka ma wszelkie kompetencje i uprawnienia do remontowania ich podwozia, usuwania pokrycia malarskiego (metodą blastingu), pełnego malowania samolotów oraz remontów silników F-100-PW-229. Transportowymi Herculesami C-130 zajmuje się natomiast od 2011 roku, kiedy to Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało z zakładami pierwszy, trzyletni kontrakt na naprawy i serwis pięciu C-130E.

REKLAMA

Umowa z Lockheedem

Kilka dni temu WZL nr 2 poinformowały, że zawarły z producentem Herculesów – koncernem Lockheed Martin, umowę w sprawie napraw i serwisu maszyn, które wkrótce trafią do polskiej armii: chodzi o pięć samolotów C-130H. Ale umowa dotyczy także innych Herculesów, których akurat Wojsko Polskie nie ma.

– Lockheed Martin zapewni WZL-2 dodatkową wiedzę, możliwości i zaopatrzenie, co pozwoli rozszerzyć możliwości fabryki o konserwację C-130J – informują „Polskę Zbrojną” przedstawiciele Lockheeda. Oznacza to, że WZL nr 2 będą mogły zajmować się obsługą maszyn C-130J Super Hercules innych armii, być może także tych użytkowanych przez US Air Force.

Partner w programie dla F-16?

Przedstawiciele WZL nr 2 przyznają, że firma ma podobny cel również w przypadku wielozadaniowych samolotów F-16 „Jastrząb”. W połowie stycznia delegacja WZL nr 2 gościła w amerykańskiej firmie AAR Corporation. Od kilku lat zajmuje się ona serwisem i naprawami wielozadaniowych samolotów F-16 należących do US Air Force, w ramach programu wydłużania resursów technicznych Service Life Extension Program, SLEP.

Bydgoskie WZL nr 2 chcą zostać partnerem AAR Corporation i stać się tzw. regionalnym centrum kompetencyjnym samolotów F-16, w którym będą wykonywane prace serwisowe i remontowe maszyn należących do US Air Force. – Nie możemy mówić o wszystkich szczegółach rozmów, ale już dziś mogę zapewnić, że wyniki spotkań są bardzo obiecujące. Wydaje się, że zrobiliśmy kolejny krok ku temu, aby stać się uznanym partnerem amerykańskiej firmy AAR Corporation w procesie serwisowania samolotów F-16 – mówi Mariusz Kończak, dyrektor Biura Prasowego WZL-2.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Tech. Sgt. Matthew Lotz / U.S. Air Force

dodaj komentarz

komentarze


Prezydent Duda w ukraińskim parlamencie
 
Kolejne szkoły stawiają na OPW
Konkurs Rejewskiego po raz czwarty
Coraz więcej powietrznych alarmów bojowych
Amerykańskie F-15 w Polsce
Haniebny wyrok, niezasłużona śmierć
Więcej sprzętu z USA dla polskiego wojska
Kolejne baterie „Wisły”
Zapaśnicy i chodziarz z ośmioma medalami
Przewrót majowy
Pierwsi mistrzowie Wojska Polskiego w wieloboju żołnierskim
Gotowi na pojedynek!
Ukraina wyklucza ustępstwa
Polsko-francuska współpraca na poligonie
Kolejne zakupy dla Wojska Polskiego?
Nowe plany modernizacji i miliardy na obronność
Bitwa o Kamień Stołpecki
Rakietowa rewolucja
Pomysłów nie brakuje
Spotkaj się ze specjalsami
Raport podkomisji smoleńskiej
Ottokar przyspiesza
„Black Swan”, czyli specjalsi z Gliwic na Węgrzech
#GranicaDezinformacji
Powstaje Fundusz Wsparcia Sił Zbrojnych
Passex z sojusznikami
PKW Orlik wrócił do domu
Ukraina potrzebuje silniejszego wsparcia
Pamiętamy o bohaterach
Resortowe kolonie i obozy
„Defender” desantował się w Orzyszu
F-15 w Łasku
Trzecia zmiana jedzie do Turcji
Ćwiczenia „Renegade/Sarex ’22” – czas na wnioski
Defence24 Day o bezpieczeństwie
Lotnicza strona „Defendera”
Jeszcze więcej OPW
Droga ku liczniejszej armii
Ukraina: garnizon Mariupol wykonał swoje zadanie
Dobrowolna służba wojskowa – poznaj zasady!
Wielki dzień dla polskiego wojska
Minister o zmianach w wojsku
Polscy żołnierze na podium
Jakie zasady stypendiów dla studentów?
Coraz więcej Rosomaków w armii
Tureckie „nie” w sprawie rozszerzenia NATO
Ochotnicy do wojska
Sukcesy żołnierzy w Limie i Seulu
„Defender” otworzył ogień
Niezapomniany wódz spod Monte Cassino
Uratować życie na polu walki
Więcej pieniędzy na zapomogi
Aktualizacja Pustelnika
Sukces eksportowy PGZ, czyli Groty w Afryce
Przeprawa przez Wisłę
Porozumienie WOT i PKP
„Zdrowy pilot” – nowy projekt dla żołnierzy
Polacy na Monte Cassino
Śladami żołnierzy 2 Korpusu Polskiego
Symboliczne lwowskie pojednanie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów SiÅ‚ Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów SiÅ‚ Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO