moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Włoski samolot zastąpi Iskry

Firma Alenia Aermacchi wygrała przetarg na dostarczenie zintegrowanego systemu szkolenia zaawansowanego (AJT) dla lotnictwa wojskowego. Umowa na dostawę między innymi ośmiu lekkich odrzutowców szkolnych M-346 Master ma zostać podpisana do końca marca. Kontrakt wart jest ponad miliard złotych.


W ostatnim tygodniu w 41 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie włoski odrzutowiec szkolny M-346 Master przechodził weryfikację. Było to drugi i ostatni etap oceny oferty, który miał zdecydować o zakupie maszyny stanowiącej element zintegrowanego systemu szkolenia zaawansowanego (Advanced Jet Trainer – AJT).

Włoską maszynę testowali nasi najlepsi piloci. Sprawdzali m.in. parametry krytyczne oferowanego samolotu, w tym np. prędkość lotu czy wznoszenia, pułap praktyczny, zakres przeciążeń oraz ukompletowanie systemu zobrazowania informacji w kabinie samolotu. – Sprawdzenie dokonywane było przy udziale komisji powołanej do przeprowadzenia postępowania i grupy sprawdzenia weryfikacyjnego – informuje ppłk Jacek Sońta, rzecznik prasowy MON.

Praktyczne, trzydniowe testy potwierdziły, że samolot spełnia wszystkie wymagania. Dziś Inspektorat Uzbrojenia MON poinformował o wyborze oferty włoskiej firmy Alenia Aermacchi. – To oferta, która po zsumowaniu punktacji poszczególnych kryteriów uzyskała łącznie najwyższą liczbę punktów i pozytywny wynik z przeprowadzonego sprawdzenia weryfikacyjnego – uzasadnia w ogłoszeniu o wyborze gen. bryg. Sławomir Szczepaniak, szef IU.

Umowa ma zostać podpisana do końca marca 2014 roku. W ramach kontraktu firma musi dostarczyć 8 samolotów M-346 Master (z możliwością dokupienia kolejnych czterech) wraz z infrastrukturą techniczną i kompleksowym systemem szkolenia. W jego skład mają wejść m.in. symulatory: pilotażowy, procedur awaryjnych i lotu (FMS) oraz komputerowy system wspomagania szkolenia. Pierwsze samoloty mają trafić do Polski w 2016 roku. Będą z nich korzystać m.in. podchorążowie Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych i przyszli piloci F-16.

*****

Przetarg na system AJT Inspektorat Uzbrojenia ogłosił w lutym 2013 roku. Po weryfikacji wniosków o udział w postępowaniu do złożenia ofert wstępnych zaproszono cztery firmy: BAE Systems, Lockheed Martin UK Limited, Alenia Aermacchi S.p.A. oraz Aero Vodochody z Czech. Ci ostatni ostatecznie wycofali się z postępowania. Do końca września 2013 trwały negocjacje techniczne. Miesiąc później do składana ofert ostatecznych resort obrony zaprosił trzy firmy. Następnie komisja przetargowa przystąpiła do badania i oceny ofert. 23 grudnia 2013 roku Inspektorat Uzbrojenia zakończył prace. Za najkorzystniejszą uznano ofertę złożoną przez włoską firmę Alenia Aermacchi. Była też ona najtańsza – jej wartość wynosiła 1 167 754 500 zł. Oferty dwóch pozostałych firm: BAE Systems (1 754 006 167 zł) oraz Lockheed Martin UK (1 802 757 431 zł) zostały odrzucone z powodu ich niezgodności z wymaganiami zamawiającego.

M-346 Master jest dwumiejscowym, dwusilnikowym samolotem przeznaczonym do zaawansowanego treningu lotniczego. Korzystają z niego m.in. siły powietrzne Włoch, Izraela, Singapuru i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

PG

autor zdjęć: kpt. Grzegorz Grabarczuk

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1392553140
spice 250 .... https://www.youtube.com/watch?v=xrT2KtSzMd0
39-FF-C3-6D
~scooby
1392551100
900 km/h do obrony 1/3 terytorium Polski wystarcza aż nadto .. i paliwa mniej...
39-FF-C3-6D
~scooby
1392550980
wstawić w M-346 zasobniki https://www.youtube.com/watch?v=8c8YJodvn1g . zintegrować do przenoszenia The ADM-160 MALD, skonfigurować jako nośnik AIM-120 AMRAAM -po wystrzeleniu rakiety z M-346 tz podręczny latający magazyn dla F-16 nawigacje jej przejmuje towarzyszący F-16 block 52+, wszelaki montaż autonomicznego uzbrojenia podwieszanego , którym zajmować się moze osoba z tyłu tz: bd-110 , celownik snajper( pantera) , systemy walki elektronicznej ..... . .
39-FF-C3-6D
~scooby
1392550380
Zintegrować NSM z M-346 . Malować M-346 farbą w Bydgoszczy.
39-FF-C3-6D
~scooby
1392402060
doposażyć do LIFT'a i wysłać do Świdwina..0
39-FF-C3-6D
~scooby
1392331560
~okapoka -podobnie jak TV, FAX, ..
39-FF-C3-6D
~okapoka
1392238020
Nie ma to jak zamienić pół setki samolotów na ...... osiem sztuk. To jest żenada. Nic więcej do dodania.
A4-F5-7C-9C
~mi;ro
1392084600
Tu trzeba jeszcze dodac ze jest to samolot ktory powstal w biurze konstrukcyjnym Jakowlewa,czyli Jak-130,,,,bo m-346 i jak-130 to jeden i ten sam samolot ktory powstal w koperacji Rosyjsko-Wloskiej,,a rozni sie tylko elektronika,,bo rosjanie wstawiaja swoja a wlosi zachodnia,,no i oczywiscie cena jest zachodnia,,
05-5D-FB-4A
~mi;ro
1392080400
Gratulacie to jest bardzo dobry wybor,,,jeszcze raz gratulacie
3A-9D-5E-29
~scooby
1392063540
wiemy , że sam samolot to 50 % . Należy zintensyfikować system szkoleń. 1. NATO - tu mamy tylko Włochy, 2. Izrael - tu mamy dużo do konfrontacji, 3. Singapur -tylko dla wzorowych. Dęblin musi wraz samolotem nawiązać kontakty z innymi użytkownikami , bo inaczej program zostanie wykorzystany w 50 %. p.s Co z FR i Як-130 jeszcze nie mam koncepcji ale jestem lekko na "za" .
DB-A6-73-01
~miro
1392054480
po co nam takie drogie zabawki ... taniej byłoby prowadzić zaawansowane szkolenie za granicą ... albo na leasingowanym sprzęcie do momentu produkcji takich szkolniaków w Polsce
CD-C5-B8-6B
~ja
1392049320
I znów bez OFFSETu dla kraju. Jak robić interesy to tylko z Polakami.
B6-43-40-61

Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
 
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Setki cystern dla armii
Jaka przyszłość artylerii?
Olympus in Paris
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wybiła godzina zemsty
„Szczury Tobruku” atakują
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Święto podchorążych
Szef MON-u na obradach w Berlinie
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Karta dla rodzin wojskowych
O amunicji w Bratysławie
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Nowe uzbrojenie myśliwców
Jesień przeciwlotników
„Husarz” wystartował
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Huge Help
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Right Equipment for Right Time
A Network of Drones
Ostre słowa, mocne ciosy
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
W MON-ie o modernizacji
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Transformacja dla zwycięstwa
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Inwestycja w produkcję materiałów wybuchowych
„Szpej”, czyli najważniejszy jest żołnierz
Nowe Raki w szczecińskiej brygadzie
Polskie „JAG” już działa
Od legionisty do oficera wywiadu
Wzmacnianie granicy w toku
Czworonożny żandarm w Paryżu
Wojskowa służba zdrowia musi przejść transformację
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Święto w rocznicę wybuchu powstania
Medycyna w wersji specjalnej
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Marynarka Wojenna świętuje
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Olimp w Paryżu
Zmiana warty w PKW Liban
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Triatloniści CWZS-u wojskowymi mistrzami świata
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Rekordowa obsada maratonu z plecakami
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Norwegowie na straży polskiego nieba

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO