moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Cadillac Piłsudskiego na Święto Niepodległości

Ostatnie auto marszałka Józefa Piłsudskiego zostało odrestaurowane. Pancernego cadillaca będzie można zobaczyć 11 listopada na ulicach Warszawy podczas marszu „Razem dla Niepodległej”. Wkrótce potem samochód ma stanąć koło Belwederu, w specjalnie zaprojektowanej kapsule.


Uroczysty pokaz Cadillaca 355 D Fleetwood Special odbył się na dziedzińcu Belwederu. Wziął w nim udział prezydent Bronisław Komorowski, inicjator przywrócenia auta do stanu świetności. – To nie tylko zabytek kultury materialnej, lecz także pamiątka państwowości polskiej z czasów II Rzeczpospolitej – mówił prezydent o samochodzie Marszałka. Podczas uroczystości historię Cadillaca przedstawił dr Jan Tarczyński, historyk motoryzacji, dyrektor Centralnej Biblioteki Wojskowej, który stał na czele społecznego komitetu do spraw renowacji auta.

Cadillac został zamówiony w 1934 roku jako służbowy samochód dla Józefa Piłsudskiego, generalnego inspektora sił zbrojnych. Był opancerzony, a nadwozie specjalne podwyższono, by schorowany Marszałek wsiadając do auta nie musiał się schylać. Auto sprowadzone zostało do Polski ze Stanów Zjednoczonych na przełomie lutego i marca 1935 roku. Nie wiadomo, czy Piłsudski nim jeździł. Oglądał go jednak i skomentował, że ma wygodniejszy fotel niż siedzenie w samochodzie. Pytał też o prędkość maksymalną auta.



Po śmierci Marszałka samochód pozostawał w kolumnie samochodowej GISZ. We wrześniu 1939 roku prawdopodobnie służył marszałkowi Edwardowi Śmigłemu-Rydzowi  i trafił do Rumunii. Wkrótce po wojnie wrócił do Polski. Był używany przez Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego. W roku 1965 trafił do warszawskiego Muzeum Techniki NOT zdewastowany, bez silnika, osprzętu i wskaźników.

W ubiegłym roku powstał społeczny komitet do spraw renowacji auta. Przeprowadziła ją poznańska firma Classic Cars. Dla uzupełnienia brakujących części kupiony został w Stanach Zjednoczonych samochód „dawca”. Koszty odbudowy historycznego samochodu pokryła Fundacja PZU. – Zlikwidowaliśmy szkodę historycznej natury – mówił podczas prezentacji odrestaurowanego auta Bogdan Benczak, prezes zarządu fundacji.

Cadillaca będzie można obejrzeć 11 listopada na ulicach Warszawy, gdy będzie jechał w marszu „Razem dla Niepodległej”. Wkrótce potem auto ma stanąć koło Belwederu, w specjalnie zaprojektowanej kapsule.

Historię samochodu przedstawia wydana właśnie książka Jana Tarczyńskiego i Maksymiliana Sokoła-Potockiego „Ostatni samochód Marszałka Józefa Piłsudskiego. Cadillac 355 D”.

Tomasz Stańczyk

autor zdjęć: Tomasz Stańczyk

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1415548380
Ładny , ale wole pociągi . W Bezdanach były bardzo ładne.
4B-26-E9-39

Będziemy produkować więcej amunicji
 
GROM szuka odważnych
Sukces polskiej judoczki w Gruzji
Koniec XI zmiany PKW Orlik
Holendrzy kończą dyżur w Polsce
Sport uczy życia
Air Policing piątej generacji
Wicepremier Błaszczak o Air Show 2023
Wspólne zakupy amunicji
Świadczenie za staż – z podpisem prezydenta
Great Game on the Sea
Celne oko strzelców CWZS-u
Na jakich zasadach gratyfikacja?
Silniejsza obrona południowo-wschodniej flanki
Kościuszko, czyli ostatnia nadzieja Rzeczypospolitej
Sportowcy-żołnierze uhonorowani za wyniki z 2021 i 2022 roku
Arktyczny Delfin na tropie okrętów podwodnych
Podoficerowie 6 BPD na pionierskim kursie
K2 uderzyły w Orzyszu
Śladem profesjonalistów
NATO patrzy na wschód
Cztery lekkoatletki CWZS-u na podium w Stambule
Startuje „Jaskółka”
F-35 w powietrzu
Polskie samoloty MiG-29 dla Ukrainy
„Trenuj z wojskiem” po raz trzeci
Produkcją K2PL zajmie się konsorcjum
Na trasie legendarnego biegu
Defilada powraca!
Polscy marynarze za kołem podbiegunowym
BBN zaprasza na cykl debat strategicznych
Słowo czekisty
Polski wkład w „Wisłę”
Trzeba pilnie inwestować w amunicję
„Hubal” bije Niemców
Biały Dom o polskich MiG-ach
Rezerwujcie czas! Już niedługo wojskowa gala MMA
To dobra ustawa dla wojska
K9 i K2 uderzyły w Orzyszu
Podejmij studia na nowym kierunku WAT
USA szybciej dostarczą Abramsy do Ukrainy
Kormorany, czyli praca zespołowa
Setka ppor. Krzysztofa Żebrowskiego
Amerykanie demonstrują gotowość na Bałtyku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Medic on the Battlefield
Karą mogła być tylko śmierć
Nowoczesne wojsko, bezpieczna Ojczyzna
Wojna w świecie popkultury
Polskie MiG-29 dla Ukrainy
„Słowacka tarcza” z polskim udziałem
Więcej Bystrych dla armii
Pod okiem rangersów
Międzyrządowe konsultacje w Rumunii
Jakie ćwiczenia dla pasywnej rezerwy?
Cegiełka na morzu
Żołnierze walczyli o medale w Biegu Piastów
Na ratunek „Rudemu”
Młot na dyktatora
Pierwsze eksponaty MWP już w nowej siedzibie
Kraby strzelały w Danii
Natowski dialog operacyjny
NATO podsumowało 2022 rok

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO