moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Specjalsi dostali amerykańskie MRAP-y

Mogą jeździć po każdym rodzaju podłoża. Są zwrotne, a przez mocny pancerz i podwozie w kształcie litery „V” także bezpieczne. Poruszają się z maksymalną prędkością 105 km/h, a ich zasięg to 500 kilometrów. 45 wozów typu MRAP w wersji M-ATV (All-Terrain Vehicle) otrzymały dziś polskie wojska specjalne. Pojazdy nieodpłatnie podarowali naszej armii Amerykanie.


Uroczystość symbolicznego przekazania pojazdów odbyła się dziś w Krakowie. W jednostce wojskowej NIL spotkali się m.in. Maciej Jankowski, wiceminister obrony, Stephen Mull, ambasador Stanów Zjednoczonych, gen. broni pil. Lech Majewski, dowódca generalny RSZ, gen. dyw. Piotr Patalong, inspektor wojsk specjalnych.

– Pojazdy te sprawdziły się w każdym terenie, ratując życie wielu żołnierzom. Cieszę się, że teraz polskie siły zbrojne będą mogły wykorzystywać je w prowadzonych operacjach. Przekazanie wozów to przykład polsko-amerykańskiego partnerstwa i niesłabnącego zaangażowania Ameryki w budowanie bezpieczeństwa Polski. Amerykanie są zdeterminowani, by wywiązać się ze wszystkich zobowiązań – mówił Stephen Mull, ambasador USA.

Wzmocnienie komandosów

– Wojska specjalne otrzymują do swojego wyposażenia nowoczesne pojazdy opancerzone. Zwiększą one nasze możliwości bojowe, manewrowe i operacyjne – podkreślał gen. broni pil. Lech Majewski, dowódca generalny RSZ.

MRAP-y przekazano polskiej armii w ramach amerykańskiego programu EDA (Excess Defense Articles). Wartość sprzętu jest szacowana na 7,7 mln dolarów. Za nowe pojazdy tego typu wojsko musiałoby zapłacić 25,8 mln dolarów. Podarowane Polsce egzemplarze wcześniej były w wyposażeniu amerykańskich jednostek stacjonujących w Afganistanie. Przed zakończeniem misji ISAF rząd USA zdecydował o wycofaniu części sprzętu z eksploatacji. Wówczas zaproponowano, by 45 MRAP-ów – z których na zasadzie użyczenia korzystali w Afganistanie Polacy – trafiło do polskich jednostek specjalnych.

Wszystkie pojazdy są sprawne, a ich przebieg wynosi od 1 do 8 tysięcy kilometrów. Zostały wyprodukowane w latach 2009–2010. Amerykanie przekażą komandosom także dokumentację techniczną wozów, katalog części zamiennych. Będą także partycypować w szkoleniu. Obecnie ustalane są szczegóły dotyczące kursu dla kierowców pojazdów M-ATV w bazie amerykańskiej na terenie Niemiec.


Amerykańskie wozy (MRAP – Mine Resistant Ambush Protected) w wersji M-ATV do Polski dotarły w dwóch turach. Pierwsza transza przypłynęła w grudniu (15 sztuk), a druga w styczniu (30 sztuk). Część drogi wozy przejechały na kołach, później transportowane były samolotami, a na koniec płynęły statkiem. Koszty transportu MRAP-ów z Afganistanu do Polski pokryli w całości Amerykanie.

Silna konstrukcja

Pierwszy kontrakt na dostawę wozów M-ATV dla wojsk amerykańskich podpisano w 2009 roku. Od tamtej pory producent, czyli Oshkosh Defence, otrzymał zamówienia na około 10 000 pojazdów, z czego ok. 7500 wysłano do Afganistanu.

M-ATV produkowane są w siedmiu wersjach. Ich wspólną cechą jest zwiększona odporność na wybuchy min i duża mobilność w trudnym terenie. Bezpieczeństwo pięcioosobowej załogi jest większe niż w innych tego typu pojazdach m.in. dzięki specjalnie skonstruowanej kabinie. M-ATV wyróżniają się także sposobem opancerzenia kadłuba. Poszczególne elementy pancerza łączone są za pomocą śrub i wypełnione specjalistyczną masą uszczelniającą.

Nadwozie pojazdów zapewnia najwyższy poziom ochrony balistycznej, przeciwminowej oraz odpornej na wybuch improwizowanych ładunków. W pojeździe zamontowano fotele przeciwwybuchowe dla całej załogi i pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa. M-ATV wyposażone są także w system przeciwpożarowy obejmujący wnętrze kabin, komorę silnika, koła oraz zbiornik paliwa.

MKS

autor zdjęć: Magdalena Kowalska-Sendek

dodaj komentarz

komentarze

~mario
1424959200
czy zawsze musza pojawic sie negatywy... dostalismy sprzet za duza wartosc zanim wydamy to na modernizacje i naprawy to pewnie ten sprzet pojdzie juz w odstawke
81-F2-1E-52
~szafa
1424958420
rząd USA zdecydował o wycofaniu części sprzętu z eksploatacji- ja również zrezygnowałem z dźwigania starej lodówki- zawołałem złomiarzy
FB-06-77-35
~Katol - JnwK
1424938500
~pawelsky - tutaj akurat byli statyści , Zatankować , przemalować lub siatkę założyć i wysłać na Ukrainę.
4B-26-E9-39
~Zatroskany
1424890980
Czy my naprawdę nie jesteśmy w stanie wyprodukować własnego wozu o podobnej bądź lepszej charakterystyce? Fakt faktem, dostaliśmy je od naszych 'sojuszników' całkowicie za darmo, nie zapominajmy jednak o tym, że te wozy trzeba będzie serwisować i modernizować, a tym mimo wszystko zajmą się już sami Amerykanie i darowizna zacznie się zwracać ("Amerykanie przekażą komandosom także dokumentację techniczną wozów, katalog części zamiennych"). Biorąc pod uwagę nasze doświadczenie i fakt, że w dzisiejszych czasach wiele rzeczy można podpatrzeć bądź podkupić licencję, to wydaje mi się, że naszą zbrojeniówkę stać na opracowanie własnego wozu klasy "all-terrain vehicle". Korzyści z tego płynące to wspieranie i rozwój własnego przemysłu zbrojeniowego i szybka dostępność części zamiennych i serwisu.
99-07-AF-A1
~kbks
1424886180
~pawelsky, nie trzeba zamazywac im twarzy, ponieważ zostały podane ich imiona i nazwiska...
71-12-3A-DB
~ja
1424882940
Dobre ale kosztowne w eksploatacji. Brak części zamiennych w Polsce i wysokie koszty sprowadzenia ich z USA spowodują problemy warsztatów naprawczych. Inna logistyka.
69-CE-AE-0A
~Luke
1424882340
Good it's always good to have extra equipment for special forces!
89-B5-6E-3D
~SirAdi
1424881560
A co z tego typu sprzętem dla innych jednostek? W 2009 roku planowano zakup 100-200 takich pojazdów celem zastąpienia na linii Skorpionów i Humvee, jednak z niejasnych przyczyn inwestycja ta w ogóle nie znalazła się w Programie Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych na lata 2013-2022. Czy znane są dalesz losy tego projektu lub powody jego ewentualnego zaniechania?
20-BD-97-E4
~pawelsky
1424880840
Na 2 zdjęciu przydałoby się zamazać twarze żołnierzom, w końcu to Wojska Specjalne.
4A-18-0D-3F

Sprawa katyńska à la española
 
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Wojna w świętym mieście, część druga
Zmiany w dodatkach stażowych
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Przygotowania czas zacząć
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Kadisz za bohaterów
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Barwy walki
Szpej na miarę potrzeb
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szarża „Dragona”
Prawda o zbrodni katyńskiej
Rakiety dla Jastrzębi
Święto stołecznego garnizonu
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
NATO on Northern Track
SOR w Legionowie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Charge of Dragon
Strażacy ruszają do akcji
Wojna w świętym mieście, część trzecia
25 lat w NATO – serwis specjalny
Optyka dla żołnierzy
Głos z katyńskich mogił
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
V Korpus z nowym dowódcą
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kolejne FlyEle dla wojska
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Ocalały z transportu do Katynia
Zachować właściwą kolejność działań
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Na straży wschodniej flanki NATO
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Mundury w linii... produkcyjnej
Odstraszanie i obrona
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zbrodnia made in ZSRS
NATO na północnym szlaku
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Wojna w świętym mieście, epilog
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Sandhurst: końcowe odliczanie
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Ramię w ramię z aliantami
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Front przy biurku
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO