moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Motorówki 3 Flotylli po pierwszym sezonie

Nowoczesne motorówki hydrograficzne z 3 Flotylli Okrętów w Gdyni zostały wyciągnięte na brzeg. Teraz są przygotowywane do zimy. W pierwszym roku w marynarce wojennej przepłynęły łącznie blisko sześć tysięcy mil morskich, prowadząc sondaże dna między innymi na Zatoce Gdańskiej i w okolicach Kołobrzegu.





– Motorówki hydrograficzne są wyciągane na brzeg pod koniec każdego roku. Zimą nie prowadzi się sondaży morskiego dna, a sztormy, które występują o tej porze roku mogą uszkodzić tak małe jednostki, nawet jeśli te stoją w porcie – tłumaczy kmdr ppor. Radosław Pioch, rzecznik 3 Flotylli Okrętów w Gdyni. Teraz trzy motorówki stacjonujące w gdyńskim porcie przechodzą tak zwane prace ogólnookrętowe. – Są na przykład oczyszczane z narośli, które gromadzą się na kadłubie i podwodnym sprzęcie – wyjaśnia kmdr ppor. Pioch. Wkrótce podobną procedurę przejdzie czwarta z jednostek. Na co dzień korzystają z niej hydrografowie 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Na wodę wszystkie powrócą na przełomie marca i kwietnia, kiedy to rozpocznie się nowy sezon prac hydrograficznych.

Motorówki Wildcat 40/12 weszły do służby na początku marca. Zastąpiły wysłużone jednostki, które marynarka wykorzystywała przez ostatnie 30 lat. Wildcat’y mają podwójny kadłub gwarantujący większą stabilność na morzu. Ich długość wynosi 12 metrów, wyporność 15 ton, a zanurzenie 1,3 metra. Rozwijają prędkość 14 węzłów. – Motorówki zostały wyposażone w nowoczesną aparaturę – podkreśla kmdr ppor. Krzysztof Buć, dowódca grupy kutrów i motorówek hydrograficznych w 3 Flotylli Okrętów. – Każda z nich posiada sondy jedno i wielowiązkową, sonary holowany i opuszczany, magnetometr, czy pojazd podwodny – wylicza i dodaje, że w pierwszych miesiącach działalności sprzęt ten spisał się bez zarzutu.

Od marca motorówki hydrograficzne 3 Flotylli badały morskie dno między innymi w portach Gdynia, Hel i Kołobrzeg, na torze podejściowym do ostatniego z nich, na akwenach Zatoki Gdańskiej. Łącznie pokonały dystans blisko sześciu tysięcy mil morskich. – W przyszłym roku załogi jednostek będą kontynuowały prace na wodach zatoki, przebadają też rejony poligonów morskich – zapowiada kmdr ppor. Pioch.

Motorówki wykonują zadania wszędzie tam, gdzie ze względu na płytkie wody, czy ograniczone pole manewru nie mogą pracować okręty hydrograficzne. Marynarze z Wildcat’ów prowadzili pomiary głębokości, sprawdzali też, czy na dnie nie zalegają przedmioty, które mogłyby stanowić przeszkodę dla żeglugi. Dane zgromadzone podczas sondaży trafiają do Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej, które publikuje informacje o przeszkodach zarówno w Internecie, jak i papierowych „Wiadomościach Żeglarskich”. Materiały z badań morskiego dna wykorzystuje się również do tworzenia map. W ten sposób hydrografowie działają zarówno na rzecz marynarki wojennej, jak i żeglugi cywilnej.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
 
Granice są po to, by je pokonywać
Wojsko wraca do Gorzowa
PGZ – kluczowy partner
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Minister wyznaczył szefa Inspektoratu Wsparcia
Silna aktywna rezerwa celem na przyszłość
Wielka gra interesów
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
Śmierć szwoleżera
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Ciężki BWP dla polskiego wojska
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Awanse dla medalistów
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Wielkopolanie powstali przeciw Niemcom
Zrobić formę przed Kanadą
Przetrwać z Feniksem
Bez kawalerii wojny się nie wygrywa
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Czworonożny żandarm w Paryżu
Zmiany w prawie 2025
Olympus in Paris
Co może Europa?
Rozgryźć Czarną Panterę
Czy europejskie państwa wspólnie zbudują niszczyciel?
Z Jastrzębi w Żmije
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Wicepremier Kosianiak-Kamysz w Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Węgrzy w polskich mundurach
Okręty rakietowe po nowemu
Biegający żandarm
MON o przyszłości Kryla
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
14 lutego Dniem Armii Krajowej
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Zmiana warty w PKW Liban
Wiązką w przeciwnika
Rosomaki i Piranie
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Less Foreign in a Foreign Country
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Atak na cyberpoligonie
Minister o dymisji szefa Inspektoratu Wsparcia
Kluczowy partner
Polska wizja europejskiego bezpieczeństwa
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Ostatnia prosta
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Turecki most dla Krosnowic
Nie walczymy z powietrzem
Siedząc na krawędzi
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
„Ferie z WOT” po raz siódmy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO