moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jaskry gotowe do nauki

Do Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu trafiły trenażery „Jaskier”, najnowocześniejsze w polskiej armii symulatory kołowego transportera opancerzonego Rosomak. CSWL jest gotowe do przeprowadzenia na nich pierwszych kursów dla kierowców KTO. Ma już dwa takie urządzenia, a w przyszłym roku otrzyma kolejne dwie sztuki.

Opracowany przez inżynierów z trzech polskich firm – Autocomp Management, Rosomak S.A. oraz Trinity Interactive – „Jaskier” to najbardziej zaawansowany obecnie na świecie symulator Rosomaka. Choć bowiem inne armie użytkują produkowane na fińskiej licencji transportery, to żadna nie ma trenażera, w którym szkolący się żołnierz będzie miał do dyspozycji wszystkie urządzenia i systemy normalnie występujące w pojeździe.

Przyszły albo obecny kierowca KTO, który podnosi swoje umiejętności, obserwuje na dużych, panoramicznych ekranach umieszczonych w symulatorze to, co się dzieje na zewnątrz sterowanej przez siebie maszyny. A dzięki hydropneumatycznym siłownikom, które poruszają kabiną, ma wrażenie jazdy w trudnym terenie.


Film: por. Błażej Łukaszewski / Sekcja Prasowa 12SDZ

Ale to instruktorzy jazdy są ostatecznie odpowiedzialni za to, aby odbywające się przy użyciu symulatora szkolenie było nie tylko maksymalnie zbliżone do realnej jazdy Rosomakiem, lecz przede wszystkim jak najbardziej efektywne. – Mogą oni wybierać czas realizacji danego zadania, co pozwala uodpornić szkolonego żołnierza na działanie pod presją czasu. Instruktor może również utrudniać wykonanie zadania poprzez wywoływanie różnych awarii – wyjaśnia kpt. Piotr Wójcik, oficer prasowy Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu.

Czterech instruktorów CSWL – mł. chor. Rafał Paciepnik, chor. Seweryn Stańczak, st. sierż. Bogusław Tchórzewski oraz st. sierż. Arkadiusz Flis – zakończyło już cykl przygotowań i szkoleń. Teraz mogą już uczyć innych żołnierzy kierowania Rosomakiem przy użyciu „Jaskra”. Kursy na nim odbędą nie tylko wojskowi jednostek wyposażonych w transportery, ale również tych, do których KTO mają trafić w przyszłości.

 

Na razie do Centrum trafiły dwa pierwsze z dziewięciu trenażerów, które nasza armia kupiła w lipcu 2015 roku. W tym roku do Poznania mają dotrzeć kolejne dwa. Znacząco podniesie to możliwości szkoleniowe. – Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych będzie posiadało cztery symulatory, które mogą być zintegrowane ze sobą. Pozwoli to na przykład czterem kierowcom wykonywać na jednym programie marsz w kolumnie. Żołnierze będą mogli doskonalić jazdę z zachowaniem odpowiedniej prędkości i odległości pomiędzy pojazdami – zapowiada kpt. Wójcik.

Za dziewięć symulatorów KTO Rosomak o kryptonimie „Jaskier” oraz pakiety: szkoleniowy (obejmujący m.in. kursy dla instruktorów) i logistyczny nasza armia zapłaci 22 miliony złotych. „Jaskry” mają być dostarczone w trzech transzach. Cztery wojsko już odebrało, dwa mają być przekazane w tym roku, a trzy w 2017.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: kpt. Piotr Wójcik

dodaj komentarz

komentarze


Serwis K9 w Polsce
 
Najmłodsi artyści Wojska Polskiego
Wojna w świętym mieście, epilog
Memoriał gen. Andersa coraz bliżej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
Flota Bayraktarów w komplecie
Zawsze gotowi do pomocy
Wszystkie misje AWACS-a
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Święto Oddziału Specjalnego ŻW
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Mobilne dowodzenie
Cień atomowej zagłady
By Polska była bezpieczna
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
WAM wraca po latach
Broń Hitlera w rękach AK
Pokazali bojowego ducha
Hełmy – nowoczesne i na miarę
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
Układ nerwowy Mieczników
„Ryś” z laserem
Czego można się nauczyć od żołnierzy?
Żołnierzu, wyślij dziecko na wakacje z Rewitą
„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
Nowe zadania szefa SKW
„Sarex”, czyli jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Podróż po AWACS-ie
Sukcesy reprezentantek CWZS-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Pływacy i maratończycy na medal
Piedimonte – samobójcza misja
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Dwie dekady ulepszania Sojuszu
Nie szpital, a instytut
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polska wiktoria na Monte Cassino
Sejmowa debata o bezpieczeństwie
Po śladach polskich bohaterów
Przysięga w Limanowej
Polki pobiegły po srebro!
Ameryka daje wsparcie
They Will Check The Training Results in Combat
Ostatnia droga Pileckiego
„Grand Quadriga ‘24”
Tarcza Wschód – odstraszanie i obrona
Tomczyk: „Tarcza Wschód” ma odstraszyć agresora
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną
NATO on Northern Track
Szachownice nie dotarły nad Finlandię
„Pierwsza Drużyna” na start
Kto wywalczy tytuł mistrza MMA?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO