moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wąskotorówka dla wojska

Marynarka wojenna chce kupić do Portu Wojennego na Półwyspie Helskim nowy tabor wąskotorowy. Szuka lokomotyw, które będą ważyć nie więcej niż 10 t, osiągać prędkość 16 km/h i mieć moc 75 KM. Wagony powinny być przystosowane do przewozu co najmniej 3 t ładunku. Firmy zainteresowane przetargiem mogą się zgłaszać do końca maja.

Armia korzysta z kolei wąskotorowej na terenie Półwyspu Helskiego od czasów, gdy powstał tam wojskowy port, czyli od początku lat trzydziestych. Transportuje koleją torpedy, miny, amunicję i zaopatrzenie. Do wielu magazynów i składów ukrytych wśród leśnych ostępów prowadzą bowiem jedynie tory o prześwicie 600 mm. Komenda Portu Wojennego w Gdyni, która odpowiada za logistykę portu na Helu, ma do dyspozycji dwie wysłużone – bo wyprodukowane w 1956 roku – lokomotywy WLs40 oraz kilkanaście równie starych wagonów. Wojsko postanowiło więc kupić nowy tabor wąskotorowy.

Kilka dni temu został ogłoszony przetarg. Marynarka wojenna potrzebuje dwóch nowych lokomotyw oraz 12 wagonów (z opcją zwiększenia zamówienia o kolejne 12 sztuk). Firmy, które chcą zdobyć warte kilka milionów złotych zlecenie, do końca maja mają czas na składanie wniosków o udział w przetargu.

Adam Musiał, dyrektor Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na rzecz Kolei, podkreśla, że rzadko się zdarza, by zamówienie dotyczyło fabrycznie nowych lokomotyw i wagonów wąskotorowych. – W Polsce są firmy, które byłyby w stanie zbudować dla wojska taki tabor, chociażby PESA czy Newag. Jednak obie nie mają obecnie w swojej ofercie takich produktów i musiałyby je opracować od podstaw, co ze względu na wymagane certyfikaty i badania potrwałoby znacznie dłużej i nie zostałby dotrzymany oczekiwany przez armię termin dostaw – mówi Musiał. Wojsko chce dostać nowy tabor jeszcze w tym roku. Dlatego, zdaniem eksperta, po zamówienie sięgną raczej dostawcy zagraniczni.

Jakiego dokładnie taboru szuka armia? Lokomotywy mają być napędzane silnikami o mocy co najmniej 75 KM, co pozwoli im osiągnąć prędkość 16 km/h. Poza tym nie mogą ważyć więcej niż 10 t. Wagony z kolei muszą być przystosowane do transportu przynajmniej 3 t ładunku.

Firma, która zdobędzie kontrakt, ma dostarczyć tabor do 18 listopada 2016 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Maksymilian Dura/ Defence24

dodaj komentarz

komentarze

~nikt
1463415720
Po co taki termin? Przecież, że sprzęt się starzeje wiadomo od zawsze i z wyprzedzeniem można dawać takie zlecenia. To nie nagła potrzeba... Eh kto tym wszystkim zarządza?:/
8D-BE-7A-DE

Użyteczno-bojowy sprawdzian lubelskich i szwedzkich terytorialsów
 
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Karta dla rodzin wojskowych
Zimowe wyzwanie dla ratowników
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Polskie „JAG” już działa
Olimp w Paryżu
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kluczowa rola Polaków
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
„Szczury Tobruku” atakują
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Terytorialsi zobaczą więcej
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Transformacja wymogiem XXI wieku
Wojsko otrzymało sprzęt do budowy Tarczy Wschód
Determinacja i wola walki to podstawa
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Medycyna „pancerna”
Wybiła godzina zemsty
Grupa WB idzie na rekord
SkyGuardian dla wojska
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Pożegnanie z Żaganiem
Bój o cyberbezpieczeństwo
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
„Feniks” wciąż jest potrzebny
Homar, czyli przełom
Zmiana warty w PKW Liban
Szkoleniowa pomoc dla walczącej Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Mniej obcy w obcym kraju
Ustawa amunicyjna podpisana przez prezydenta
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Ostre słowa, mocne ciosy
Polskie Casy będą nowocześniejsze
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Kluczowy partner
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Czworonożny żandarm w Paryżu
Aplikuj na kurs oficerski
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ogień Czarnej Pantery
Olympus in Paris
Zyskać przewagę w powietrzu
Wszystkie oczy na Bałtyk
Co słychać pod wodą?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO