moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

W Poznaniu Jaskry w komplecie

Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu otrzymało już wszystkie, zamówione w ubiegłym roku, nowoczesne symulatory do nauki jazdy dla kierowców Kołowych Transporterów Opancerzonych Rosomak. Dzięki czterem urządzeniom Jaskier będzie można organizować szkolenia plutonowe, a nie, jak to jest obecnie, jedynie pojedynczych załóg.

W ubiegłym roku Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał umowę z konsorcjum trzech polskich firm: Autocomp Management, Rosomak S.A. oraz Trinity Interactive na dostawę dziewięciu symulatorów do nauki kierowców Kołowych Transporterów Opancerzonych Rosomak. Jaskry miały trafić do armii, w kilku etapach, do końca 2017 roku. Najwięcej, bo aż cztery symulatory miało dostać Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu. To dlatego, że właśnie w poznańskim centrum mają się szkolić załogi Rosomaków.

Pierwsze dwa symulatory zostały dostarczone do CSWL jeszcze w 2015 roku. Kolejne dwa – w ubiegłym tygodniu. Major Krzysztof Sałata, pełniący obowiązki oficera prasowego Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych, zapewnia, że do końca miesiąca urządzenia zostaną zainstalowane i przetestowane, a wyznaczeni do ich obsługi instruktorzy przeszkoleni.

Pierwsze kursy prowadzone z wykorzystaniem nowych symulatorów powinny ruszyć na początku sierpnia. Przedstawiciele centrum podkreślają, że dodatkowe Jaskry znacząco zwiększą możliwości szkoleniowe poznańskiej szkoły. – Mając cztery symulatory, nie tylko będziemy mogli zwiększyć liczbę godzin jazdy dla pojedynczych kierowców. Dzięki temu, że Jaskry można spiąć ze sobą w sieć, będziemy mogli prowadzić również szkolenia całych plutonów, na przykład z poruszania się w kolumnie z zachowaniem odpowiednich odstępów – wyjaśnia major Sałata.

Jaskier umożliwia szkolenie żołnierzy w warunkach maksymalnie zbliżonych do realnych. Kierujący nie tylko zasiada w kabinie będącej dokładną repliką prawdziwego transportera, lecz także obserwuje na panoramicznych ekranach to, co się dzieje na zewnątrz. O wrażenia z „jazdy” dba system hydropneumatycznych siłowników poruszający platformą we wszystkich kierunkach.

Poza Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu, symulatory Jaskier już zostały przekazane Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych we Wrocławiu oraz 12 Brygadzie Zmechanizowanej ze Szczecina. W przyszłym roku trafią one również do 17 Brygady Zmechanizowanej z Międzyrzecza.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: mjr dr Jacek Thomas

dodaj komentarz

komentarze

~maly
1468348560
symulatory a gdzie jazda praktyczna i jeszcze jedno kiedy nowy BWP na gaskach oczywiście już 20 lat mija jak padla pierwsza mowa o nowym BWP, ciekawe jak długo bedziem czekac.
96-F1-C8-93

Aplikuj na kurs oficerski
 
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Zmiana warty w PKW Liban
Transformacja wymogiem XXI wieku
SkyGuardian dla wojska
Homar, czyli przełom
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
Bój o cyberbezpieczeństwo
Mniej obcy w obcym kraju
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Terytorialsi zobaczą więcej
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Wszystkie oczy na Bałtyk
Karta dla rodzin wojskowych
Kadeci na medal
Kluczowy partner
Zyskać przewagę w powietrzu
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Olimp w Paryżu
Polskie Casy będą nowocześniejsze
Czworonożny żandarm w Paryżu
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Olympus in Paris
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
„Szczury Tobruku” atakują
Ogień Czarnej Pantery
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Szkoleniowa pomoc dla walczącej Ukrainy
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Polskie „JAG” już działa
Wojsko otrzymało sprzęt do budowy Tarczy Wschód
Ustawa amunicyjna podpisana przez prezydenta
Kluczowa rola Polaków
Medycyna „pancerna”
Co słychać pod wodą?
Ostre słowa, mocne ciosy
Determinacja i wola walki to podstawa
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
„Siły specjalne” dały mi siłę!
„Feniks” wciąż jest potrzebny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Użyteczno-bojowy sprawdzian lubelskich i szwedzkich terytorialsów
Pożegnanie z Żaganiem
Grupa WB idzie na rekord
Wybiła godzina zemsty

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO