W maju na siódmą zmianę PKW „Orlik” wyjedzie 140 żołnierzy i pracowników wojska. Piloci będą strzec przestrzeni powietrznej państw bałtyckich. – Zadania natowskiej misji Baltic Air Policing się nie zmienią. Zmieni się tylko samolot. – MiG-29 zostanie zastąpiony przez F-16 – mówi gen. Cezary Wiśniewski, inspektor sił powietrznych.
Polski kontyngent „Orlik” utworzy maksymalnie 140 żołnierzy i pracowników wojska. Główne siły do udziału w misji skieruje 31 Baza Lotnictwa Taktycznego z Krzesin. Na Litwę polecą przede wszystkim piloci i technicy z tej jednostki oraz cztery wielozadaniowe F-16. Ponadto w składzie PKW znajdą się także żołnierze z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Łasku, nawigatorzy z ośrodków dowodzenia i naprowadzania oraz specjaliści z Szefostwa Służby Hydrometeorologicznej i żołnierze Żandarmerii Wojskowej, a także ze Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu. Większość żołnierzy – zwłaszcza piloci i technicy – będzie stacjonować w litewskiej bazie w miejscowości Szawle. Natomiast nawigatorzy służyć będą w ośrodku kierowania i rozpoznania w Karmelavie. – Żołnierze są doskonale wyszkoleni i świetnie przygotowani do wykonywania zadań w ramach misji Baltic Air Policing. Obowiązki naszych pilotów w tej operacji się nie zmienią. Tym razem zmieni się tylko typ samolotu. MiG-29 zostanie zastąpiony przez F-16 – wyjaśnia gen. bryg. pil. Cezary Wiśniewski, inspektor sił powietrznych.
W poprzednich sześciu zmianach kontyngentu „Orlik” brali udział wyłącznie piloci z baz taktycznych wyposażonych w myśliwce MiG-29. Tym razem kierownictwo resortu obrony do służby w natowskiej misji wyśle polskie Jastrzębie.
Od 1 maja do 31 sierpnia piloci będą pełnić całodobowe dyżury bojowe i patrolować przestrzeń powietrzną nad Litwą, Łotwą i Estonią, czyli krajami, które nie mają własnego lotnictwa bojowego. Piloci będą także w razie potrzeby udzielać pomocy załogom wojskowych i cywilnych samolotów, które znajdą się w sytuacji awaryjnej (np. gdy stracą łączność radiową lub orientację geograficzną). Podczas misji samoloty są podrywane najczęściej do zadań rozpoznawczych. Dzieje się tak wówczas, gdy w przestrzeni powietrznej państw bałtyckich przemieszczają się niezidentyfikowane statki powietrzne z wyłączonymi transponderami (na skutek czego są niewidoczne dla radarów naziemnych). Podczas każdej misji piloci wykonują loty treningowe i bojowe, reagując na sygnał alarmowy „Alfa Scramble”. Po tej komendzie lotnicy mają kilka minut, by wystartować z lotniska, a następnie przechwycić w powietrzu maszyny naruszające międzynarodowe przepisy ruchu lotniczego. – Nasi żołnierze po raz pierwszy polecą na Litwę w ramach misji Baltic Air Policing, ale zadania, jakie będą tam wykonywać, nie są dla nich nowością. Wysyłamy na misję zgrany, bardzo doświadczony zespół ludzi – mówi kpt. Krzysztof Nanuś, rzecznik prasowy 31 Bazy.
Zgodnie z planami Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych polscy żołnierze pojadą na Litwę w drugiej połowie kwietnia. Wcześniej wojskowi lotnicy wezmą udział w ćwiczeniach „Orlik ‘17”. Będzie to dla nich ostateczny sprawdzian przed misją.
Polscy żołnierze w misji Baltic Air Policing wezmą udział już po raz siódmy. Zmienią na posterunku holenderskich lotników i samoloty F-16. Holendrzy pełnią swój dyżur od 5 stycznia.
Misja nad krajami bałtyckimi trwa od 2004 roku. Wówczas Litwa, Łotwa i Estonia zwróciły się z prośbą do NATO o ochronę ich przestrzeni powietrznej. Sojusznicy zdecydowali, że misja Air Policing będzie prowadzona rotacyjnie. Od marca 2004 roku żołnierze wydzieleni z sojuszniczych państw pełnili trzymiesięczne dyżury. Natomiast od marca 2006 roku zmiany trwają cztery miesiące. Zgodnie z decyzją Rady Północnoatlantyckiej misja nad państwami bałtyckimi jest prowadzona bezterminowo.
Pierwszy kontyngent wojskowy „Orlik” uczestniczył w misji Air Policing w 2006 roku. Utworzyły go 1 Eskadra Lotnictwa Taktycznego i 23 Baza Lotnicza. Podczas kolejnych zmian PKW organizowały jednostki z Malborka i Mińska Mazowieckiego, czyli 22 i 23 Baza Lotnictwa Taktycznego („Orlik 2” – 2008; „Orlik 3” – 2010; „Orlik 4” – 2012; „Orlik 5” – 2014; „Orlik 6” – 2015).
autor zdjęć: Bartosz Bera
komentarze