moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Leczenie duszy

Daje gwarancję anonimowości i fachowej pomocy psychologicznej – telefon zaufania, który od trzech lat działa w Wojskowym Instytucie Medycznym pomógł już dziesiątkom osób. Dzwonią na niego zarówno byli uczestnicy misji wojskowych, jak i ich bliscy – wszyscy ci, którzy poznali, czym jest wojenna trauma i wiedzą jak trudno samemu z niej wyjść.  

44-letni żołnierz zawodowy, weteran misji w Afganistanie, po powrocie do domu czuł się coraz gorzej. Cierpiał na bezsenność, stał się drażliwy, wybuchowy, miał problem z rozładowaniem narastającego napięcia. Postanowił poszukać pomocy, dzwoniąc na telefon zaufania dla weteranów misji zagranicznych. Taki telefon działa przy Klinice Psychiatrii, Stresu Bojowego i Psychotraumatologii Wojskowego Instytutu Medycznego w Warszawie. Po rozmowie z dyżurującym konsultantem żołnierz zdecydował się na przyjazd do kliniki najpierw na 6-tygodniowe badania, a później na leczenie.

– To tylko jeden z przykładów działania naszego telefonu zaufania – przyznaje Anna Nycz, koordynatorka projektu. Telefon powstał ponad trzy lata temu, dokładnie 20 stycznia 2014 roku, z myślą o byłych uczestnikach misji wojskowych poza granicami kraju, którzy potrzebują pomocy psychologicznej i psychiatrycznej. Do końca 2016 roku skorzystało z niego 95 osób. Wśród dzwoniących na numer 261-817-233 są zarówno żołnierze, jak i ich bliscy. Niemal połowa dzwoniących – 42 osoby – to żołnierze. To głównie weterani misji w Afganistanie. – Dzwonią do nas z całej Polski, zarówno szeregowi, jak i oficerowie – mówią osoby pełniące dyżury przy telefonie.

Równie często dzwoni ktoś z rodziny wojskowego. Takich przypadków było 35. – Najczęściej dzwoni do nas żona żołnierza, bo to ona zwykle jest pierwszą osobą, która zauważa niepokojący stan męża – mówi Anna Nycz. Przykładem może być telefon od kobiety, której mąż po powrocie z misji zaczął nadużywać alkoholu i zachowywać się agresywnie. Konsultanci namawiali, aby żołnierz zdecydował się na leczenie w WIM. Jednocześnie radzili żonie, by w razie potrzeby nie wahała się zadzwonić na Niebieską Linię lub policję.

Porady szukają też rodzice. Na telefon zaufania w WIM zadzwonił ojciec 31-letniego weterana z Afganistanu. Jego syn miał problem z alkoholem, po awanturach w domu był na granicy bezdomności, mimo to nie chciał się poddać leczeniu. Ojciec pytał o możliwości ubezwłasnowolniena syna, aby możliwe było udzielenie mu pomocy psychiatrycznej. – Poradziliśmy, jak przeprowadzić takie postępowanie sądowne, ale nie wiemy, jak sprawa się skończyła – mówią konsultanci. Pozostałe 18 zgłoszeń dotyczyło kwestii, którymi nie zajmuje się telefon zaufania, m.in. porad prawnych.

– Najczęstsze problemy związane z zaburzeniami występującymi po powrocie z misji, z którymi zgłaszają się do nas weterani i ich rodziny, to uzależnienia od alkoholu, leków czy narkotyków, agresja, problemy w pracy, bezrobocie, przemoc domowa, bezdomność – wylicza Anna Nycz.

Szybka pomoc

Zadaniem dyżurnego jest wysłuchanie dzwoniącego, zaproponowanie rozwiązania i udzielenie wsparcia psychologicznego. Dyżurny może skonsultować wątpliwości z zespołem Kliniki PSBiP, który służy pomocą merytoryczną. – Nie prowadzimy terapii przez telefon i nie leczymy „na odległość”, możemy za to umówić na konsultację z psychologiem lub psychiatrą w WIM – tłumaczą na Szaserów.

W połowie przypadków konsultanci pomogli osobom dzwoniącym znaleźć najbliższą placówkę zajmującą się pomocą psychiczną. Dyżurni przekazywali też informacje o przepisach dotyczących leczenia psychiatrycznego (40 proc. rozmów). Natomiast co dziesiąta osoba zdecydowała się na skorzystanie z leczenia w klinice WIM.

Tworząc telefon zaufania, szpital przy Szaserów korzystał z doświadczeń innych podobnych linii interwencyjnych, m.in. telefonu zaufania AIDS/HIV, dla Anonimowych Alkoholików czy Niebieskiej Linii. Przy telefonie dyżuruje na zmianę 15 konsultantów – wolontariuszy. Są to absolwenci oraz studenci ostatnich lat psychologii należący do Koła Naukowego Psychiatrii Klinicznej przy Klinice PSBiP. Konsultanci dyżurują w dni powszednie od 17 do 20. – To najlepsza pora dla osób dzwoniących, mają wtedy czas i możliwość spokojnej rozmowy – tłumaczą w WIM. Linia nie działa natomiast w nocy ponieważ, jak wskazują doświadczenia innych telefonów zaufania, wówczas dzwonią głównie osoby znajdujące się pod wpływem używek. – Rozmowa z nimi nie daje żadnych efektów, ponieważ konstruktywne rozwiązania można przyjąć tylko na trzeźwo – tłumaczą dyżurujący.

Inicjatywa jest dobrze odbierana przez weteranów i ich bliskich. – Dla nas ważne jest każde zgłoszenie i każda osoba, której udało się pomóc – podkreśla Anna Nycz. Jak argumentuje koordynatorka, telefon zaufania to najtańsza, najszybsza, ogólnodostępna, a jednocześnie profesjonalna pomoc, która pozwala na anonimowe otrzymanie wsparcia psychicznego, nawiązanie kontaktu. Może być pierwszym krokiem do rozwiązania problemu. – Telefon pomaga też w przełamaniu bariery wstydu i lęku. Jest narzędziem monitoringu problemów społecznych i medycznych weteranów i ich rodzin – dodaje Nycz.

Można się zastanawiać, czy sto telefonów w ciągu trzech lat to dużo czy mało. – Dla mnie to istotna informacja, ponieważ pokazuje, ile osób chciało skorzystać z najbardziej anonimowej i najszybszej konsultacji z osobami z kliniki, uznawanej przez weteranów za najlepszą w Polsce. Ale nawet gdyby tych telefonów było mniej, warto utrzymywać dyżury, choć to dla kliniki duże obciążenie organizacyjne. Mamy bowiem świadomość, że stworzyliśmy narzędzie, z którego może skorzystać każdy szukający pomocy związanej z traumą wojenną – uważa gen. dyw. prof. dr hab. n. med. Grzegorz Gielerak, dyrektor WIM.

Anna Dąbrowska

autor zdjęć: Łukasz Kermel

dodaj komentarz

komentarze


Wojna w świętym mieście, epilog
 
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zawsze gotowi do pomocy
„Ta ziemia do Polski należy…”
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
They Will Check The Training Results in Combat
Camp Miron. Amerykańscy specjalsi w Polsce
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Memoriał gen. Andersa coraz bliżej
Kto wywalczy tytuł mistrza MMA?
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Sojusznicy ćwiczą w Drawsku
W obronie wschodniej flanki NATO
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Orzeł dla bohaterów
Czego można się nauczyć od żołnierzy?
Żołnierzu, wyślij dziecko na wakacje z Rewitą
Święto Oddziału Specjalnego ŻW
Więcej hełmów dla żołnierzy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zanieśmy lepszą Polskę następnym pokoleniom
Ameryka daje wsparcie
Krwawa noc pośród puszczy
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Armia Andersa w operacji „Honker”
Bohater odtrącony
Flota Bayraktarów w komplecie
NATO on Northern Track
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
„Grand Quadriga ‘24”
Premier odwiedził WZZ Podlasie
Śladami ojca
Abramsy w pętli
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pływacy i maratończycy na medal
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
Pytania o europejską tarczę
Serwis K9 w Polsce
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Tomczyk: „Tarcza Wschód” ma odstraszyć agresora
Na straży nieba
Pierwsi na oceanie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Układ nerwowy Mieczników
„Wakacje z wojskiem”, czyli plan na lato
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Nowe zadania szefa SKW
Wioślarze i triatlonistka na podium
Polska wiktoria na Monte Cassino
„Pierwsza Drużyna” na start
Po przeprawie ruszyli do walki
Zmiany w dodatkach stażowych
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Mobilne dowodzenie
Gry wojenne w szkoleniu
Broń Hitlera w rękach AK
Polki pobiegły po srebro!
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO