moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szczeciński finał The Tall Ships Races

Wśród najpiękniejszych żaglowców, które lada dzień zacumują przy nabrzeżach w Szczecinie, zobaczymy także te, na których na co dzień trenują kadeci marynarki wojennej. Jednostki z Brazylii, Omanu czy Holandii to żaglowce szkolne, dzięki którym kolejne pokolenia marynarzy poznają swój fach. Od piątku będzie je można podziwiać w Szczecinie.

The Tall Ships Races to jedna z największych imprez żeglarskich na świecie. Regaty odbywają się co roku, ale ich finał rozgrywa się w różnych miastach. Polska, a dokładnie Szczecin, już po raz trzeci będzie gościł żaglowce.

Tegoroczna edycja regat wielkich żaglowców rozpoczęła się 3 lipca w szwedzkim Halmstad. Pierwszy etap zmagań żeglarzy zakończył się w Finlandii w porcie Kotka, a następny odbywał się na trasie do fińskiego portu Turku. Przed Szczecinem jachty zatrzymały się jeszcze w litewskiej Kłajpedzie. Finał The Tall Ships Races odbędzie się od 5 do 8 sierpnia w Szczecinie.

W regatach bierze udział kilkaset jednostek różnych klas – od ponad 100-metrowych żaglowców po małe, jednomasztowe jachty morskie. Wśród największych okrętów, a co za tym idzie najbardziej widowiskowych, są i takie, które na co dzień służą marynarkom wojennym do szkolenia swoich kadetów.

Jednym z najpiękniejszych jest „Cisne Branco” (Biały łabędź). To żaglowiec brazylijskiej marynarki wojennej stacjonujący na co dzień w Rio de Janeiro. Fregata, inspirowana XIX-wiecznymi kliperami, zbudowana została w Amsterdamie przez stocznię Damen. Ochrzczona 4 sierpnia 1999 roku, jednostka swój dziewiczy rejs przez Atlantyk do Brazylii odbyła z okazji 500. rocznicy odkrycia Brazylii przez portugalskiego admirała Pedro Álvaresa Cabrala. „Cisne Branco” jest wykorzystany jako żaglowiec szkoleniowy przez kadetów Szkoły Marynarki Wojennej w Brazylii, Marynarki Handlowej, Akademii Morskiej i innych szkół morskich. W 2010 roku uczestniczył w Velas Sudamérica 2010, historycznej wyprawie żaglowców Ameryki Łacińskiej z okazji dwusetnej rocznicy powstania pierwszych rządów narodowych w Argentynie i Chile. Ma 76 metrów długości, 46 metrów wysokości i zabiera na pokład 72 osoby załogi.

Kolejny wojskowy żaglowiec to trzymasztowy bark „Shabab Oman II” (Młodzież Omanu), jednostka szkoleniowa Marynarki Wojennej Omanu. W 2014 roku zastąpił w służbie swojego poprzednika o tej samej nazwie. Wyposażony w 29 żagli o łącznym rozmiarze 2630 metrów kwadratowych. Jego załoga to 54 członków stałych i 36 stażystów. Ma 110 m długości, wybudowany został w 2014 roku, a jego macierzystym portem jest Maskat.

Norwegię reprezentuje m.in. „Statsraad Lehmkuhl”. To także trójmasztowy bark o długości aż 98 metrów. Należy do fundacji Statsraad Lehmkuhl, ale służy także do szkolenia kadetów Marynarki Wojennej Królestwa Norwegii. Wybudowany został jeszcze przed wojną w 1914 roku dla marynarki niemieckiej. Do Norwegii trafił w 1921 roku.

Rosyjską MW reprezentuje „Adventure” (RUS50), którego portem macierzystym jest Sankt Petersburg. To niewielka jednostka w porównaniu z poprzednimi, bo ma zaledwie 16,6 metra długości. W Tall Ships Races ściga się w tzw. klasie C. Dużo większe wrażenie zrobią na widzach inne rosyjskie jednostki, które odwiedzą Szczecin: olbrzymie „Kruzensztern”, „Mir” czy „Siedow”.

Z Holandii przypłynie „Urania”, jacht szkoleniowy tamtejszej MW od 1830 roku. Nazwa statku wywodzi się z greckiej mitologii, w której Urania była muzą astronomii. Podkreślone jest to również w herbie jednostki, który składa się z wszystkich znaków zodiaku. Obecna Urania to już szósty statek noszący tę nazwę. Zbudowany został na przełomie lat 2003/2014. Ma 27 metrów długości.

Niemal wszystkie te i inne jednostki, które zawiną do Szczecina w piątek, będą dostępne dla zwiedzających aż do poniedziałku. Cały program imprezy i informacje o jednostkach można znaleźć na stronie regat http://tallships.szczecin.eu/pl.

Marcin Górka

autor zdjęć: materiały organizatora

dodaj komentarz

komentarze


W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
 
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Prawda o zbrodni katyńskiej
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Sandhurst: końcowe odliczanie
Wojna w świętym mieście, część druga
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Front przy biurku
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Mundury w linii... produkcyjnej
Sprawa katyńska à la española
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Zbrodnia made in ZSRS
Wojna w świętym mieście, epilog
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Optyka dla żołnierzy
Zachować właściwą kolejność działań
Szarża „Dragona”
V Korpus z nowym dowódcą
SOR w Legionowie
Głos z katyńskich mogił
Barwy walki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Święto stołecznego garnizonu
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Szpej na miarę potrzeb
Kadisz za bohaterów
NATO on Northern Track
Kolejne FlyEle dla wojska
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Rakiety dla Jastrzębi
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Ramię w ramię z aliantami
Ocalały z transportu do Katynia
Odstraszanie i obrona
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Strażacy ruszają do akcji
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
W Italii, za wolność waszą i naszą
NATO na północnym szlaku
Charge of Dragon
25 lat w NATO – serwis specjalny
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Zmiany w dodatkach stażowych
Przygotowania czas zacząć
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na straży wschodniej flanki NATO
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO