moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?

Żołnierze, którzy w wojsku zdobyli uprawnienia do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych, nie mogą korzystać ze swoich kwalifikacji poza służbą bez ukończenia specjalnego kursu. Tymczasem takie prawo mają m.in. strażacy i policjanci. – Żołnierze zostali pominięci w przepisach, dlatego podjąłem działania, aby to naprawić – mówi poseł Paweł Szramka, który z interpelacją w tej sprawie wystąpił do MON.

Według obowiązujących przepisów kierowcą pojazdu uprzywilejowanego (np. ambulansu) może być osoba, która ukończyła 21 lat, ma prawo jazdy odpowiednie dla danego rodzaju pojazdu oraz uzyskała orzeczenia lekarskie i psychologiczne o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem uprzywilejowanym. Wymogiem jest także posiadanie zezwolenia na kierowanie takim pojazdem w zakresie określonej kategorii prawa jazdy (w przypadku żołnierzy zezwolenie takie jest wydawane przez odpowiedni organ jednostki, w której pełnią oni służbę) oraz ukończony kurs dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi.

Jest jednak jedno „ale”, na które zwrócił uwagę poseł Paweł Szramka (Kukiz ’15). – Przepisy mówią, że przedstawiciele innych niż wojsko służb, na przykład strażacy, policjanci i funkcjonariusze Straży Granicznej, mogą prowadzić cywilne pojazdy uprzywilejowane na podstawie uprawnień zdobytych w czasie służby. Tymczasem żołnierze, aby móc korzystać ze swoich kwalifikacji w cywilu, mają obowiązek ukończenia odpowiedniego kursu dla kierujących takimi pojazdami – tłumaczy poseł.

Podkreśla, że z problemem zwróciło się do niego wielu wojskowych. Wśród nich kierowca-ratownik, który uprawnienia do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych ma od 2008 roku. – Żołnierz ten przez dziewięć lat prowadził uprzywilejowany pojazd ciężarowy. Nierzadko w trudnych warunkach terenowych, na przykład podczas szkolenia poligonowego. Teraz, chcąc podjąć pracę, musi na nowo zdobywać uprawnienia – mówi poseł.

Wśród zgłaszających problem byli jednak głównie żołnierze, którzy w wojsku służą na etatach kierowców-ratowników medycznych (zgodnie z przepisami mogą oni na zlecenie podejmować pracę na przykład w pogotowiu), a także byli już wojskowi, którzy po zdjęciu munduru chcieli podjąć pracę w charakterze kierowcy-ratownika.

– Problemem jest nie tylko nieuznawanie kalifikacji i zdobytego doświadczenia, lecz istotne są także koszty, które zainteresowany musiałby ponieść, płacąc z własnej kieszeni. Dla każdej kategorii obowiązuje oddzielny kurs. Na przykład ukończenie kursu kategorii C nie upoważnia do prowadzenia pojazdu uprzywilejowanego kategorii B. W pogotowiu są jednak różne karetki, co w praktyce oznacza, że ratownik medyczny musi uczestniczyć w dwóch kursach – dodaje poseł. Koszty szkolenia są niemałe, wahają się bowiem od 650 do nawet tysiąca złotych.

Na problem braku odpowiednich rozwiązań prawnych poseł Szramka zwrócił uwagę w interpelacji poselskiej. Zapytał, czy resort obrony narodowej jest gotów poprzeć zmiany w rozporządzeniu, które zrównają prawa żołnierzy z prawami przedstawicieli innych służb i formacji. W imieniu ministra obrony narodowej odpowiedzi udzielił Wojciech Skurkiewicz, sekretarz stanu w MON. – Resort obrony narodowej uznaje za zasadne podjęcie prac legislacyjnych nad zmianą obowiązujących przepisów w zakresie wskazanym w interpelacji – napisał wiceminister Skurkiewicz.

– Cieszę się, że ze strony MON jest dobra wola, aby zmienić przepisy. Teraz czekamy na stanowisko ministra infrastruktury. Dobrze by się stało, aby kierowcy pojazdów uprzywilejowanych w wojsku mogli także w cywilu wykorzystywać swoje umiejętności – mówi poseł Szramka.

Paulina Glińska

autor zdjęć: por. Tomasz Cyga

dodaj komentarz

komentarze


Test mobilności 12 Dywizji
 
Course on Diplomacy
W jedynym słusznym kierunku
Prawda o Katyniu zawarta w teczce nr 1
Armia Fight Night – bitwa o niepodległość
Sto lat „Polski Zbrojnej” - serwis specjalny
Wybierz się na wojskowe studia
Sztandar dla krakowskich żandarmów
Wilk na poligonie
Polskie skrzydła nad Morzem Śródziemnym
Rezerwista ochotnik też musi się starać
Gala Buzdyganów w stulecie „Polski Zbrojnej”
Od 25 lat biegacze walczą o nóż komandosa
Szef MON-u w Forcie Sill
Będzie więcej oddziałów przygotowania wojskowego
KFOR: wyższy stopień gotowości
Ostatnie dni kampanii 1939
Black Hawk na potrzeby GROM-u
Sukcesy żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Polsko-tureckie obrady
Wirtualne strzelanie, realne efekty
Ciężki, ale sprytny. Kolejny z rodziny KTO
Legia Akademicka po raz piąty
77 lat temu powstańcy zakończyli bój o Warszawę
Czy mur powstrzyma falę uchodźców?
Polacy w Wilnie czyli „bunt” Żeligowskiego
Advantages of Efficient Organization
Współpraca i wspólna pamięć
Wyścig zbrojeń nie ustaje
Na granicy stratosfery
Szczyt NATO w Brukseli – punkt zwrotny dla Sojuszu
Koncern Boeing dostarczył kolejny samolot dla VIP-ów
Duch Invictus jest, czas na formę
Więcej żołnierzy na granicy
Marynarz pierwszy na mecie ćwierćmaratonu
Polityka nie znosi próżni
Gala stulecia „Polski Zbrojnej”
UE o wspólnym bezpieczeństwie
Polacy na czele zespołu przeciwminowego NATO
„Ryś ‘21”, czyli przerzut wojsk
Uzbrojenie dla „Kormoranów”
Polscy żandarmi wspierają Gruzinów
Sto lat „Polski Zbrojnej” za nami
Maraton po bieszczadzkich bezdrożach
Posłuchaj historii bohaterów. To ich testament
Dołącz do sportowców w mundurach!
„Ramstein Alloy” nad Litwą
Przeprawa przez Narew
Żołnierze bez testów z WF-u
Polskie Jastrzębie nad Atlantykiem
Emerytura wypłacana w … karmie
Żądajcie „Polski Zbrojnej”
Afganistan. Czas wracać do domu
Włoski minister obrony z wizytą w Polsce
Szczyt NATO o zagrożeniach dla bezpieczeństwa
Strzelec do zadań specjalnych
Zakaz noszenia mundurów podczas protestów
„Akcja rekrutacja” – ostatnia szansa dla sportowców
Zbrodnia w Zakroczymiu
„Kormoran” zagraniczny debiut ma za sobą
Ziemia z misji na pamiątkę
Szef MON odwiedził USA

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO