moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pretorianin

Waży 13 ton i można nim przewozić ponad 30 pasażerów w trudnych warunkach terenowych. Pojazd opracowany przez polskich inżynierów z firmy Szczęśniak Pojazdy Specjalne oraz Czechów ze spółki Torsus to pierwszy na świecie opancerzony, dwuosiowy autobus terenowy o napędzie na wszystkie koła. Pretorianin był jedną z nowości na targach zbrojeniowych w Kielcach.

Jednym z najtrudniejszych wyzwań, z jakimi musi mierzyć się każda służba mundurowa na świecie, nie tylko wojsko, ale również straż graniczna czy policja, jest sprawny transport funkcjonariuszy (żołnierzy) w trudnych warunkach terenowych. Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest odpowiednio do tego przystosowana ciężarówka, na której naczepę można nie tylko wrzucić ładunek – w tym uzbrojenie oraz bagaże – lecz także załadować kilkunastu żołnierzy lub funkcjonariuszy. Taki środek transportu ma jednak jedną zasadniczą wadę. – Każdy kto spędził na takiej ciężarówce choć pół godziny w czasie jazdy po bezdrożach, wie doskonale, jakie jest to niewygodne i męczące. A co dopiero, gdy trzeba jechać kilka godzin. Wtedy po zejściu na ziemię marzymy, aby położyć się i odpocząć, a nie brać się za czekające nas zadanie – przyznaje Grzegorz Szczęśniak, prezes firmy Szczęśniak Pojazdy Specjalne.

Polska firma podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach zaprezentowała wóz rozwiązujący ten problem. To Pretorianin, czyli pierwszy na świecie opancerzony, terenowy autobus klasy 4x4. Opracowany został wspólnie przez Polaków oraz czeskich inżynierów z firmy Torsus. – Tego typu konstrukcji, a mamy chyba dobrą wiedzę o ofercie koncernów samochodowych z całego globu, nie ma obecnie żadna firma na świecie– zapewnia Szczęśniak.

Pojazd w wersji podstawowej waży 13,5 t, ma ponad 8 m długości, 3,7 m wysokości i może zabrać na pokład 31 pasażerów (plus kierowca). Za bazę Pretorianina posłużyło podwozie MAN-a (model TGM 13.240 4x4). Niemiecki jest również silnik. To sześciorzędowy, wysokoprężny motor MAN-a, model D0836LFL40, o pojemności 6,9 l i mocy 240 KM (176 kW), który generuje 925 Nm. Osiągający prędkość prawie 120 km/h autobus może bez przygotowania pokonywać przeszkody wodne o głębokości 70 cm, a prześwit w wozie – pod przednią osią – wynosi 389 mm.

Największą zaletą Pretorianina jest to, że na życzenie klienta można go opancerzyć do poziomu Stanag-1, czyli zapewniającego ochronę przed ostrzałem z karabinów kalibru 5,56 mm i 7,62 mm, a także wybuchami min czy granatów. W ten sposób staje się on pojazdem, którym można poruszać się w strefie działań wojennych.

Twórcy pojazdu deklarują, że Pretorianin jest przeznaczony nie tylko dla wojska czy formacji mundurowych. Mogą się nim zainteresować na przykład firmy wydobywcze, które muszą dowozić górników do kopalni położonych w niedostępnym terenie nawet kilkadziesiąt kilometrów.

Jak się dowiedział portal polska-zbrojna.pl, Pretorianinem jest zainteresowana armia ukraińska, która mogłaby używać tego typu wozów do przewozu żołnierzy w strefie działań zbrojnych na wschodzie kraju.

 

 

Z okazji tegorocznej edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego wydaliśmy specjalny 140-stronicowy numer „Polski Zbrojnej” zawierający artykuły o żywotnych problemach naszych sił zbrojnych. Piszemy m.in. o tym, jak bardzo potrzebne są naszym siłom zbrojnym nowe śmigłowce i gruntownie analizujemy koncepcję modernizacji czołgu Twardy.

 

 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Sejmowa debata o bezpieczeństwie
 
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Ameryka daje wsparcie
Podróż po AWACS-ie
„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
Tomczyk: „Tarcza Wschód” ma odstraszyć agresora
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pływacy i maratończycy na medal
Pokazali bojowego ducha
Wojna w świętym mieście, epilog
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Kto wywalczy tytuł mistrza MMA?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną
Broń Hitlera w rękach AK
Zawsze gotowi do pomocy
„Ryś” z laserem
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Czego można się nauczyć od żołnierzy?
Wszystkie misje AWACS-a
Polki pobiegły po srebro!
Szachownice nie dotarły nad Finlandię
Układ nerwowy Mieczników
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Mobilne dowodzenie
Święto Oddziału Specjalnego ŻW
Serwis K9 w Polsce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Sarex”, czyli jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
Przysięga w Limanowej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Flota Bayraktarów w komplecie
Ostatnia droga Pileckiego
Hełmy – nowoczesne i na miarę
WAM wraca po latach
Tarcza Wschód – odstraszanie i obrona
Sukcesy reprezentantek CWZS-u
Nie szpital, a instytut
Cień atomowej zagłady
„Grand Quadriga ‘24”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowe zadania szefa SKW
NATO on Northern Track
„Pierwsza Drużyna” na start
Piedimonte – samobójcza misja
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Polska wiktoria na Monte Cassino
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Dwie dekady ulepszania Sojuszu
Po śladach polskich bohaterów
Żołnierzu, wyślij dziecko na wakacje z Rewitą
Memoriał gen. Andersa coraz bliżej
By Polska była bezpieczna
They Will Check The Training Results in Combat
Najmłodsi artyści Wojska Polskiego

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO