moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kajmany na gąsienicach

Powinny być przystosowane do naprawy czołgów i dział samobieżnych oraz ich ewakuacji. Wojsko planuje kupić nowe wozy zabezpieczenia technicznego o kryptonimie Kajman. Firmy, które chciałyby złożyć armii ofertę, mogą się zgłaszać do Inspektoratu Uzbrojenia MON do końca sierpnia. Nowe pojazdy trafią do jednostek posiadających czołgi Leopard 2 i armatohaubice Krab.


WZT-3, pojazdy obecnie wykorzystywane przez Wojsko Polskie.

Pod koniec czerwca Inspektorat Uzbrojenia MON zaprosił do składania ofert firmy, które chciałyby dostarczyć armii nowe wozy zabezpieczenia technicznego na podwoziu gąsienicowym. Siły zbrojne chcą kupić 29 takich pojazdów i ewentualnie zwiększyć zamówienie jeszcze o 37 sztuk. Firmy zainteresowane udziałem w procedurze wyboru mogą składać oferty do 31 sierpnia.

Nowy opancerzony wóz o kryptonimie Kajman ma służyć do naprawiania oraz ewakuacji pojazdów o masie co najmniej 63 tony, takich jak czołgi Leopard i samobieżne armatohaubice Krab. Dlatego poza dwiema wyciągarkami (główną i pomocniczą) musi mieć także lemiesz i obrotowe urządzenie dźwigowe, a oprócz tego m.in. zdalnie sterowany moduł uzbrojenia, system obrony przed bronią masowego rażenia czy rozbudowany system łączności. Kajman ma być również tak wyposażony, aby można było z niego korzystać przy udzielaniu pierwszej pomocy rannym. Głównym kryterium wyboru dostawcy będzie cena.

Obecnie na rynku istnieje kilka pojazdów, które mogą spełniać wymagania polskich wojsk lądowych. Dwa z nich pochodzą z Niemiec. To produkowany przez Rheinmetall Defence Bergepanzer 3 Büffel oraz Bergepanzer Wisent 2 firmy Flensburger Fahrzeugbaugesellschaft GmbH (FFG). Oba te wozy powstały na podwoziu czołgu Leopard 2. Z kolei OBRUM i Zakłady Mechaniczne „Bumar Łabędy S.A” już kilka lat temu przedstawiły WZT-5 na bazie ARV 3 Buffalo (to eksportowa nazwa Bergepanzera 3). Natomiast BAE Systems ma w swej ofercie M88 Hercules, wóz oparty na podwoziu czołgu Abrams. Z kolei południowokoreańska firma Hyundai Rotem opracowała pojazd K1 ARV na bazie czołgu K1.

Nowe pojazdy mają zastąpić przynajmniej część używanych przez wojsko WZT-2 i WZT-3 (skonstruowanych na platformie czołgów T-55 i T-72). Natomiast Bergepanzer 2, armia ma 28 tych wozów, będzie modernizowany przez konsorcjum, którego liderem jest Polska Grupa Zbrojeniowa S.A.

Na realizację zamówienia zwycięzca będzie miał czas aż do 30 listopada 2035 roku.

Tadeusz Wróbel

autor zdjęć: Wikipedia

dodaj komentarz

komentarze


Determinacja i wola walki to podstawa
 
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Kluczowy partner
„Szczury Tobruku” atakują
Wszystkie oczy na Bałtyk
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Terytorialsi zobaczą więcej
Bój o cyberbezpieczeństwo
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Homar, czyli przełom
Ostre słowa, mocne ciosy
Polskie „JAG” już działa
Ustawa amunicyjna podpisana przez prezydenta
Pożegnanie z Żaganiem
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Mniej obcy w obcym kraju
Szkoleniowa pomoc dla walczącej Ukrainy
SkyGuardian dla wojska
Aplikuj na kurs oficerski
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Czworonożny żandarm w Paryżu
Wojsko otrzymało sprzęt do budowy Tarczy Wschód
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
„Feniks” wciąż jest potrzebny
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Zmiana warty w PKW Liban
Olympus in Paris
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Transformacja wymogiem XXI wieku
Olimp w Paryżu
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Użyteczno-bojowy sprawdzian lubelskich i szwedzkich terytorialsów
Kluczowa rola Polaków
Co słychać pod wodą?
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Polskie Casy będą nowocześniejsze
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Karta dla rodzin wojskowych
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Zyskać przewagę w powietrzu
Medycyna „pancerna”
Ogień Czarnej Pantery
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Wybiła godzina zemsty
Grupa WB idzie na rekord
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO