moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Siły powietrzne czekają na F-35

Myśliwce F-35 zasadniczo podniosą potencjał bojowy systemu obronnego Polski i zasadniczo wpłyną na bezpieczeństwo w naszym regionie. Są także inwestycją długoterminową – podkreślał wiceminister Wojciech Skurkiewicz podczas posiedzenia sejmowej Komisji Obrony Narodowej. Przedstawiciel MON-u mówił o planach modernizacji sił powietrznych.

Siły Powietrzne zostaną zasilone maszynami V generacji – myśliwcami F-35A Lightning II. Rządowa umowa w sprawie zakupu tych samolotów została zawarta w styczniu ubiegłego roku i przewiduje dostawę 32 maszyn oraz pakietu szkoleniowego, logistycznego i części zapasowych. Wojciech Skurkiewicz, wiceszef MON-u, podczas posiedzenia sejmowej Komisji Obrony Narodowej podkreślał, że wyposażenie polskich sił powietrznych w tak nowoczesne myśliwce ma ogromną wagę dla bezpieczeństwa Polski i naszego regionu. Obecnie polskich granic strzegą wielozadaniowe F-16 oraz poradzieckie samoloty, których konstrukcje nie spełniają wymogów współczesnego pola walki, czyli MiG-29 i SU-22. Na domiar złego maszyny te muszą być wycofane z użytku do 2025 roku (Su-22) oraz do 2029 roku (MiG-29). – Myśliwce F-35 zasadniczo podniosą potencjał bojowy systemu obronnego Polski i zasadniczo wpłyną na bezpieczeństwo w naszym regionie. Są także inwestycją długoterminową – podkreślał wiceminister Skurkiewicz. Okres eksploatacji tych maszyn został przewidziany na 2070 rok.

Gen. dyw. pilot Jacek Pszczoła, inspektor sił powietrznych, poinformował, że do 2030 roku będzie pięć eskadr lotnictwa bojowego, ale docelowo ma być ich więcej. – Wstępnie program „Harpia” zakłada pozyskanie 64 samolotów, czyli w planach są dodatkowe dwie eskadry do 2035 roku – zapewnił generał.

Zakup myśliwców V generacji jest realizowany w ramach programu „Harpia”, który został oszacowany na ponad 28 mld 600 mln zł (z czego na zakup maszyn zarezerwowano 20 mld zł). Ale to nie jedyny projekt modernizacyjny dla Sił Powietrznych RP. Najkosztowniejsze (122 mld 600 mln zł), ale też najbardziej wpływające na bezpieczeństwo Polski są programy operacyjne dotyczące obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej, czyli m.in. „Wisła”, „Narew”, „Poprad”, systemy Piorun, Sona, Noteć, Nida, Bystra, Grzmot. W planach MON-u jest również zakup śmigłowców wsparcia bojowego, zabezpieczenia i VIP (łącznie ponad 16 mld). Wiceminister wspomniał tu o programach „Kondor” oraz „Kruk”. Poinformował także o planach pozyskania w latach 2020–2035 bezzałogowych statków powietrznych – 28 zestawów klasy taktycznej krótkiego zasięgu, 15 zestawów średniego zasięgu oraz czterech klasy Male. Wojsko otrzyma też pięć nowych maszyn Hercules.


Grafika PZ

Wojciech Skurkiewicz zapytany o stan realizacji umowy na dostawę samolotów służących do transportu najważniejszych osób w państwie odpowiedział, że w najbliższym czasie (w maju i czerwcu) zostaną odebrane dwa kolejne samoloty Boeing 737. Z kolei inspektor sił powietrznych, gen. dyw. Jacek Pszczoła dodał, że maszyny te będą gotowe operacyjnie do wykonywania lotów o statusie HEAD w drugiej połowie lipca tego roku. Natomiast obecnie eksploatowany Boeing 737 w czerwcu wyleci do Francji, gdzie zostanie dodatkowo wyposażony. Do Polski maszyna wróci w grudniu.

Wojciech Skurkiewicz podkreślał, że wojskowe lotnictwo transportowe jest zaangażowane w działania przeciwko rozprzestrzenianiu się COVID-19. – W związku z pandemią koronawirusa wojsko wydzieliło do wsparcia cywilnej służby zdrowia dwa samoloty Casa oraz dziewięć śmigłowców ratowniczych i pięć śmigłowców transportowych – wymieniał. Siły powietrzne służą pomocą przy transporcie m.in. środków medycznych i ochronnych oraz przy przewożeniu chorych do placówek medycznych.

Czesław Mroczek, wiceprzewodniczący komisji, były wiceminister obrony w rządzie PO-PSL, pytał czy MON nie żałuje, że nie doszło do zakupu śmigłowców Caracal. Umowa przewidywała dostawę 50 sztuk tych maszyn. Wiceminister Skurkiewicz stwierdził, że MON (kierowany już przez polityków PiS) parafował umowę na zakup Caracali, jednak do realizacji umowy nie doszło, ponieważ Ministerstwo Gospodarki nie wynegocjowało z producentem maszyn korzystnej dla Polski umowy offsetowej.

JT

autor zdjęć: Lockheed Martin

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Wielofunkcyjna koparka dla saperów
Żołnierze usuwają zniszczone przez wodę budynki
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Turecki most nad Białą Lądecką
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Czworonożny żandarm w Paryżu
Zmiany w prawie 2025
Morze ruin, na których wyrosło życie
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Wojsko wraca do Gorzowa
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Olympus in Paris
Symulator w nowej odsłonie
Atak na cyberpoligonie
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Nie walczymy z powietrzem
Kluczowy partner
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Żołnierze WOT-u z Wrocławia u kombatantów z Armii Krajowej
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Trump ogłasza złotą erę Ameryki
Starty na medal w short tracku, biegach narciarskich i snowboardzie
Żołnierze górą w głosowaniu na sportowca 2024 roku
Bałtyk – kluczowy akwen dla NATO
To nie mogło się udać, ale…
Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Rosomaki i Piranie
Najnowsze Abramsy dla polskiej armii
Szef MON-u spotkał się z wojskowymi dyplomatami
„Popcorny” niemile widziane
Kwalifikacja po raz szesnasty
Rozgryźć Czarną Panterę
Wojsko potrzebuje lotnisk
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Dzieci ze Stronia Śląskiego mają nowe przedszkole
Siedząc na krawędzi
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Umowa dla specjalistów z Grudziądza
Dziki zachód na wschodzie II RP
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Mistrzyni Uniwersjady z „armii mistrzów”
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Generacje obok siebie
Zawiszacy na ratunek
Polska w gotowości
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Premier: bezpieczeństwo przede wszystkim!
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Lotnicy i Bayraktary z misją w Turcji
Granice są po to, by je pokonywać

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO