Nowo budowane dla Belgijskiej Marynarki Wojennej oraz Królewskiej Marynarki Niderlandów niszczyciele min typu MCM będą wyposażone w trały opracowane przez polskich inżynierów. – To potwierdzenie, że nasze MLM-EEG/S skutecznie stawiają czoła wyzwaniu, jakim są nowoczesne miny morskie – komentuje Marcin Wiśniewski, prezes OBR CTM S.A.
Opracowany przez inżynierów z Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Centrum Techniki Morskiej modułowy lekki trał niekontaktowy pozwala załogom okrętów przeciwminowych nie tylko oczyszczać z bezpiecznej odległości z min akweny, lecz także wykonywać zadania rozpoznania minowego podejść do portów i kotwicowisk. Polskie rozwiązanie jest uznawane przez ekspertów za jeden z najbardziej innowacyjnych tego typu systemów na rynku. Potwierdzeniem tego jest to, że w trały MLM zostaną wyposażone nowe niszczyciele min budowane dla Belgijskiej Marynarki Wojennej oraz Królewskiej Marynarki Niderlandów przez konsorcjum Naval & Robotics.
O podpisaniu umowy (nie ujawniono wartości kontraktu) poinformował kilka dni temu koncern ECA Group, który wchodzi w skład konsorcjum Naval & Robotics. OBR CTM ma dostarczyć swoje produkty do połowy 2023 roku. Wówczas polskie trały zostaną, razem z akustycznymi sonarami ACS-66, zintegrowane z bezzałogowymi łodziami Inspector 125-S USV. Łodzie te mają być częścią specjalistycznych systemów przeciwminowych 12 budowanych dla Belgii i Holandii niszczycieli min klasy MCM.
– Współpraca z ECA Group to dla OBR CTM wielkie osiągnięcie. Cieszy mnie, że systemy stworzone przez naszych inżynierów będą ważnym elementem wyposażenia wysokiej klasy okrętów marynarek wojennych Belgii i Holandii. Jest to potwierdzenie, że nasze MLM-EEG/S skutecznie stawiają czoła wyzwaniu, jakim są nowoczesne miny morskie – komentował Marcin Wiśniewski, prezes OBR CTM.
Wspólny projekt
Belgia i Holandia rozpoczęły rozmowy w sprawie połączenia programów modernizacyjnych tamtejszych flot wojennych w 2016 roku. Po dwuletnich negocjacjach w 2018 roku rządy obu krajów podpisały porozumienie ws. budowy dla Belgijskiej Marynarki Wojennej oraz Królewskiej Marynarki Niderlandów nowych fregat wielozadaniowych oraz niszczycieli min. W wypadku fregat, które mają zastąpić w linii jednostki typu Karel Doorman (Holandia i Belgia mają obecnie w służbie po dwa okręty tego typu), krajem koordynującym program jest Holandia. Jeśli chodzi o niszczyciele min typu MCM, które mają zastąpić w służbie okręty typu Tripartite (oba kraje mają w służbie po sześć jednostek tego typu), rolę tę odgrywa Belgia.
autor zdjęć: PGZ
komentarze