moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Ciężki, ale sprytny. Kolejny z rodziny KTO

Może wyciągać z pułapek terenowych inne pojazdy, ewakuować z pola walki uszkodzone transportery i usuwać z drogi przeszkody. Jednak jego głównym zadaniem jest pomoc w diagnostyce i naprawach kluczowych podsystemów KTO Rosomak, np. wieży i power-packa, które dzięki dźwigowi będzie można wymienić poza warsztatem. Takie zalety ma wóz pomocy technicznej, czyli nowa wersja Rosomaka.

Pojazd ma prawie 9 m długości, ponad 3 m szerokości i wysokości. Waży 28 t. Wyposażony jest w turbodoładowany silnik wysokoprężny Scania DC13 079A o mocy 405 kW/550 KM, który pozwala rozpędzić się do prędkości maksymalnej 100 km/h (na drogach utwardzonych). Co prawda z powodu swojej masy nie jest w stanie samodzielnie przepłynąć jeziora czy rzeki, ale przy maksymalnie wypełnionych zbiornikach paliwa może przejechać około 600 km. Wóz pomocy technicznej, czyli najnowszą wersję kołowego transportera opancerzonego Rosomak zaprezentowała na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego firma Rosomak S.A. Spółka pracuje nad konstrukcją na zlecenie Wojska Polskiego.

Głównym zadaniem pojazdu ma być odholowanie z pola walki uszkodzonego transportera i przy użyciu specjalistycznego dźwigu pomoc w jego naprawie. Dlatego wóz został wyposażony w żuraw hydrauliczny HIAB S-HiPro 130 o maksymalnym udźwigu 12,5 kNm oraz hydrauliczny lemiesz firmy Pearson Engineering, który poza rolą spychacza pełni też funkcję podpory podczas pracy dźwigu.

REKLAMA

Umowę na opracowanie nowej konstrukcji, a potem jej prototypu i badań nad nim podpisano pod koniec 2014 roku. Kontrakt przewidywał, że pierwsze seryjne wozy (wojsko zamówiło 18 sztuk) zostaną dostarczone siłom zbrojnym w 2018 roku. Niestety program ma spore opóźnienie i najprawdopodobniej wszystkie Rosomaki WPT zostaną przekazane Wojsku Polskiemu do końca 2025 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~kubek
1633542120
krew mię zalewa jak któryś to raz dowiaduję się że umowy były podpisywane a potem nie dotrzymywane terminy i itp. to tylko 7 lat , na kraba tylko 30 lat, ludzie zrozumieją czy ktoś nad tym panuje ,ktoś kogoś rozlicza ,czy może ktoś specjalnie wsadza kij w szprychy
37-37-A0-91
~ja
1633463760
Żenujące jest to, że po ponad 2 dekadach od wprowadzenia Rosomaka, wprowadza się taki pojazd do armii.
AA-BC-9D-D6

UE o wspólnym bezpieczeństwie
 
Obowiązkowe szczepienia dla żołnierzy?
Święto żołnierzy artylerii
Czy będą zmiany wojskowych reprezentantów?
Sojusznicze wsparcie na granicy
Na granicy nieco spokojniej
35 medali wojskowych pływaków
„Murem za polskim mundurem”
Orlik po raz dziesiąty
W jedynym słusznym kierunku
Dodatek specjalny za ochronę granicy
Zakupy dla wojska w nowym trybie?
11 medali dla wojskowych na czempionacie w boksie
Uczniowie powalczą o tytuł mistrza
Zespół NATO na bojowo
F-16 lecą na Litwę
16 Dywizja przeprawiła się przez Narew
Oczy na wschodnią flankę
Siły NATO ćwiczą w Kłajpedzie
Szer. Alicja Tchórz i szer. Radosław Kawęcki mistrzami Europy!
Sojuszniczy ogień w Orzyszu
Nauka kruszenia lodu
Aktywność migrantów powoli spada
Pierwsze Żmije na granicy
O Polskę walczyli u boku Napoleona
Legioniści wkraczają do Warszawy
Bryza na południowej flance
Hybrydowa agresja ze Wschodu
W BBN o sytuacji na granicy
Siedem medali zapaśników na wojskowym czempionacie
Mielec wraca do odrzutowców
Wyścig zbrojeń nie ustaje
Kiedy słyszysz „Alpha Scramble”!
Pentagon: oko na Chiny, Europa z tyłu głowy
Czy będzie koniec służby kontraktowej?
„Tumak ’21” na finiszu
Pułkownik Ciepliński w rękach UB
Najlepszy Sportowiec Polski 2021 roku. Głosujmy na żołnierzy!
Terytorialsi wybrali najlepszych pracodawców
W Sejmie o kondycji PGZ
(Nie)ludzka broń Łukaszenki
Komandos z Lublińca na czele korpusu podoficerskiego WOT
Lekcja wojska od górali
Tarcza Polski coraz bliżej. Umowy w sprawie „Wisły” i „Narwi”
Śladem „białych kurierów”
Prezydent Duda rozmawiał z sekretarzem generalnym NATO
Retro Liga, czyli rozgrywki z historią w tle
Paczki świąteczne od PGZ
Reforma administracji wojskowej
Jakie zmiany w zakwaterowaniu?
Harduny dla strażaków?
Niespokojna granica
Wojsko wobec wyzwań przyszłości
Kawaleria powietrzna w akcji, czyli skok na poligon
Nastał dzień krwi i chwały…
Afganistan. Czas wracać do domu
SOMA dla specjalsów
Wojskowi studenci medycyny pomagają na Okęciu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO