moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Daglezje dla polskiego wojska

Wiadomo już, kto wyprodukuje dla polskich wojsk inżynieryjnych mosty pontonowe. Używane od lat sześćdziesiątych Wstęgi PP-64 zostaną zastąpione sprzętem, który dostarczy francuski koncern CNIM. Przeprawy o kryptonimie „Daglezja-P” mają trafić do Sił Zbrojnych RP do końca 2026 roku. Wartość podpisanego w tej sprawie kontraktu wynosi aż 1,5 mld zł.

– Wkrótce wojska inżynieryjne otrzymają nowe parki pontonowe, pozwalające na wykonywanie przepraw przez rzeki m.in. czołgom M1A2 SEP v.3 Abrams. Wartość podpisanej przez Agencję Uzbrojenia umowy wynosi 1,5 mld zł – poinformował kilka dni temu w mediach społecznościowych minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak.

Parki pontonowe, które w polskiej armii mają zastąpić wysłużone, użytkowane od lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku postsowieckie mosty PP-64 Wstęga, dostarczy polskiej armii francuski koncern CNIM (Constructions Industrielles de la Méditerranée) Systèmes Industriels. Jak wyjaśnił ppłk Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia, podpisana 15 czerwca 2022 roku umowa ma charakter ramowy. – Maksymalna wartość zamówienia została określona na 1,5 mld zł z terminem obowiązywania do 2026 roku. Cena jednego kompletu wynosi 115 mln zł – wyjaśniał.

REKLAMA

W praktyce oznacza to, że polskie wojsko może zamówić maksymalnie dwanaście kompletów produkowanych przez CNIM parków pontonowych PFM (Pont Flottant Motorisé), przy czym każdy umożliwia budowę 100-metrowego mostu lub dwóch promów o nośności co najmniej MLC 70 (64 ton) dla pojazdów gąsienicowych oraz MLC 96 (88 ton) dla pojazdów kołowych.

Jeden park PFM składa się z 12 samochodów transportowo-załadowczych z przyczepami (którymi zgodnie z kontraktem będą polskie Jelcze), 8 bloków pontonowych z silnikami napędowymi oraz 4 ramp najazdowych. Ponadto w skład kompletu wchodzą specjalistyczne wyposażenie oraz narzędzia umożliwiające budowę i obsługę przeprawy.

Długie poszukiwania

Polska armia pierwszy przetarg na zakup nowych mostów pontonowych ogłosiła w grudniu 2018 roku. Niestety, we wrześniu 2019 roku został on unieważniony, ponieważ złożone w nim oferty (na siedem kompletów mostów z opcją na trzy kolejne) przekraczały środki, jakie wojsko zarezerwowało na ich zakup.

W styczniu 2020 roku Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił kolejny przetarg, tym razem bez deklaracji, ile kompletów mostów chcą pozyskać Siły Zbrojne RP.

Zgodnie z podpisaną 15 czerwca 2022 roku umową przeprawy o kryptonimie „Daglezja-P” mają trafić do armii do końca 2026 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. szer. Wojciech Król / CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Kask weterana może być twój!
 
Żelazna Dywizja z nowym dowódcą
Terytorialsi w obronie stolicy
Polskie szpadzistki trzecie na świecie
Wizyta w PKW Łotwa
Polskie „tak” dla nowych członków NATO
Armata nowej generacji dla Kormoranów
Akademia Abrams ruszyła!
Śladem profesjonalistów
CASA na pomoc rannym w wypadku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Raptory już w Polsce
AFN uderzył w Kołobrzegu
„Z miłości do Ojczyzny”. Zbigniew Rylski „Brzoza”
Dobrowolna służba wojskowa – poznaj zasady!
Wyjście z cienia
Natowskie ćwiczenia 400 mil od Odessy
Ćwiczenia śmigłowców z Inowrocławia
Kolektywna obrona to priorytet
Jak zostać żołnierzem zawodowym
Uratować rannego!
Rada Bezpieczeństwa Narodowego po szczycie NATO
Przemysł idzie w OPL
Wojsko pomoże w ratowaniu Odry
Nowy dowódca 18 Dywizji
Zapraszamy na wirtualny spacer na Monte Cassino
Przełomowy szczyt
Zwiad ze spadochronem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Powrót do korzeni
„Biorą inni, bierzmy i my”
Szkolenie na klifie
Czy po szczycie NATO Polska jest bezpieczniejsza?
Proces krakowski na polityczne zamówienie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Gwiazdy Diamentowej Ligi w Chorzowie
Ostatni rozdział generała
Sukcesy żołnierzy w kajakarstwie, strzelectwie i biegach
Desant do Jeziora Żywieckiego
WOT zacieśnia współpracę z Pocztą Polską
Wojskowy prawnik pomoże żołnierzom
O jeden most za daleko?
Awanse generalskie na Święto Wojska Polskiego
Włoscy lotnicy w Malborku
Rosyjskie rakiety spadły na Odessę
O pomocy dla Ukrainy
Kontraktowi mogą wycofać rezygnację
NATO zmienia priorytety
Operacja „Śluza”
Wymiana ciosów w Ukrainie
Pożegnanie z Iskrą
Raptory lecą do Polski
Trzecia zmiana jedzie do Turcji
Kolejni ochotnicy dobrowolnej służby
Absolwenci klas mundurowych złożyli przysięgę
1 Kadrowa idzie w bój
„Z miłości do Ojczyzny”. Stanisław Lipiński „Kadet”
Pancerniacy rozpoczynają szkolenie
Rozkaz ludobójstwa
Ppłk Sławomir Kędzierski: najważniejszy jest sukces drużyny

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO