moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jakie zmiany w edukacji dla bezpieczeństwa?

Poprawa jakości nauczania i lepsze przygotowanie młodych ludzi do obrony ojczyzny – takie cele stawiają sobie eksperci doradczego Zespołu do spraw przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa. Pracami zespołu, który powołał minister edukacji Przemysław Czarnek, kieruje gen. bryg. rez. pilot Dariusz Wroński.

Edukacja dla bezpieczeństwa to przedmiot szkolny, który przed laty zastąpił przysposobienie obronne. Jest on obowiązkowy dla uczniów klas ósmych szkół podstawowych oraz klas pierwszych szkół średnich. Do czerwca 2022 roku młodzież uczyła się głównie o sytuacjach kryzysowych, takich jak: akcje ratownicze w czasie pożarów, powodzi czy masowych wypadków. Program obejmował podstawy pierwszej pomocy, elementy edukacji zdrowotnej i teorię bezpieczeństwa państwa.

Po ataku Rosji na Ukrainę, eksperci z Ministerstwa Edukacji i Nauki za konieczne uznali uzupełnienie treści nauczania o kwestie związane z obronnością państwa (np. zagadnienia dotyczące misji Sił Zbrojnych RP), nabyciem umiejętności strzeleckich, podstawami ratownictwa taktycznego (np. zasady pierwszej pomocy w sytuacji wystąpienia zagrożenia z użyciem broni konwencjonalnej) oraz przygotowaniem uczniów do radzenia sobie z zagrożeniami wywołanymi działaniami wojennymi. Takie zmiany w podstawie programowej tego przedmiotu obowiązują od 1 września 2022 roku.

Poprawić jakość nauczania

Eksperci z resortu edukacji i nauki chcą jednak pójść jeszcze dalej i szczegółowo przyjrzeć się podstawie programowej z tego przedmiotu. W tym celu minister Przemysław Czarnek powołał zespół doradczy, na czele którego stanął gen. bryg. rez. pilot Dariusz Wroński, były dowódca 1 Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych i 25 Brygady Kawalerii Powietrznej. W składzie zespołu jest kilkunastu ekspertów od obronności. – Za nami już posiedzenie inicjujące, lada chwila ruszamy z pracami. Opracowując rekomendacje skupimy się przede wszystkim na umiejętnościach i wiedzy związanych z potrzebami sił zbrojnych i obronnością, jakie młody człowiek powinien posiadać szykując się do dorosłości – mówi generał. Dodaje, że efektem prac będą propozycje nowych rozwiązań, w tym przepisów prawnych, mających poprawić jakość i efektywność nauczania młodzieży na lekcjach edb.

– Zależy nam, by uczniowie kończący ten przedmiot umieli się zachować w sytuacjach militarnych i niemilitarnych, kryzysowych czy podczas wojny, by poznali także elementy obrony cywilnej. By byli przygotowani do reagowania na sygnały alarmowe, do walki z dezinformacją, by umieli posługiwać się podstawowym wyposażeniem służącym do ochrony i obrony osobistej. Krótko mówiąc, by mieli taką wiedzę i potencjał, które pozwolą im uczestniczyć we wzmacnianiu systemu obrony państwa – tłumaczy przewodniczący zespołu.

Rekomendacje mają też dotyczyć podstawowych zagadnień na temat służby w Siłach Zbrojnych RP. – Dzięki temu absolwenci będą nie tylko lepiej przygotowani do życia we współczesnym świecie i reagowania na potencjalne zagrożenia, ale zyskają też solidną podstawę, którą będą mogli rozwijać jako dorośli ludzie np. podczas szkoleń wojskowych lub pracy w służbach mundurowych i ratunkowych – przekonuje generał Wroński.

Gotowi do obrony ojczyzny

W pracach zespołu uczestniczy kilku czynnych zawodowo żołnierzy, w tym płk prof. dr hab. inż. Leszek Elak, prorektor do spraw dydaktycznych Akademii Sztuki Wojennej. Dla oficera niezwykle ważne jest, aby młodzież ucząca się edukacji dla bezpieczeństwa w pełni utożsamiała się z obroną ojczyzny. – Dziś do tego daleko, bo jak wynika z badań, młodzi ludzie boją się wojny i deklarują, że w razie jej wybuchu, uciekliby z kraju. Nic dziwnego, skoro dla sporej części z nich autorytetami są postaci z Internetu. Musimy zmienić to nastawienie, zbudować morale, wpoić wartości i uświadomić młodym ludziom, że obrona ojczyzny jest sprawą nadrzędną – mówi płk Elak.

Oficer dodaje, że podczas prac zespołu będzie zwracał uwagę na kwestie przygotowania nauczycieli uczących edukacji dla bezpieczeństwa. – To niezwykle istotne, by lekcje te prowadziły osoby mające doświadczenie w zakresie obronności i praktyczną wiedzę w temacie. Teraz nie jest to regułą, dlatego uważam, że priorytet w zatrudnianiu na takich stanowiskach w szkołach, powinni mieć byli mundurowi – podkreśla płk Elak. Wymogiem do objęcia stanowiska nauczyciela edb miałoby też być ukończenie podyplomowych studiów, przygotowujące do takiej roli. Obecnie jako jedyna w kraju prowadzi je – w odniesieniu do nauczycieli Oddziałów Przygotowania Wojskowego – Akademia Sztuki Wojennej.

Płk Elak przyznaje, że rekomendacje, poza zmianami w podstawie programowej mogą dotyczyć także samego schematu nauczania. – Dziś edukacja dla bezpieczeństwa trwa w sumie dwa lata w trakcie całego procesu kształcenia. A przecież młody człowiek dojrzewa, zmieniają się jego postawy, stąd też wiedza obronna powinna ewoluować – mówi płk Elak.

Przedmiot „edukacja dla bezpieczeństwa” został wprowadzony w miejsce „przysposobienia obronnego” od 1 września 2009 roku w gimnazjum, a od 1 września 2012 obowiązywał w tym samym wymiarze w szkole ponadgimnazjalnej. Po reformie programowej w latach 2017–2019 jest przedmiotem obowiązkowym, nauczanym w ósmej klasie szkoły podstawowej oraz pierwszej klasie szkoły ponadpodstawowej (liceum, technikum, szkoła branżowa) w wymiarze jednej godziny tygodniowo.

Paulina Glińska

autor zdjęć: st. szer. Monika Woroniecka

dodaj komentarz

komentarze


„Szpej”, czyli najważniejszy jest żołnierz
 
Marynarka Wojenna świętuje
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Od legionisty do oficera wywiadu
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Święto w rocznicę wybuchu powstania
Szef MON-u na obradach w Berlinie
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Right Equipment for Right Time
Wojskowa służba zdrowia musi przejść transformację
Triatloniści CWZS-u wojskowymi mistrzami świata
Nowe Raki w szczecińskiej brygadzie
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Jesień przeciwlotników
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Karta dla rodzin wojskowych
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
A Network of Drones
Czworonożny żandarm w Paryżu
Święto podchorążych
Setki cystern dla armii
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
O amunicji w Bratysławie
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Olimp w Paryżu
W MON-ie o modernizacji
Ostre słowa, mocne ciosy
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Medycyna w wersji specjalnej
„Szczury Tobruku” atakują
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Wybiła godzina zemsty
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Norwegowie na straży polskiego nieba
Nowe uzbrojenie myśliwców
Huge Help
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Olympus in Paris
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Transformacja dla zwycięstwa
Jaka przyszłość artylerii?
Rekordowa obsada maratonu z plecakami
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Wzmacnianie granicy w toku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Husarz” wystartował
Polskie „JAG” już działa
Zmiana warty w PKW Liban
Inwestycja w produkcję materiałów wybuchowych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO