moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

To był wielki cios dla polskiej armii

Kilka minut po godz. 19 wojskowy transportowiec CASA C-295M miał wylądować w Mirosławcu. Niestety, na krótko przed podejściem do lądowania samolot runął na ziemię. W wypadku zginęło szesnastu wysokiej rangi oficerów oraz czteroosobowa załoga. Dzisiaj, w piętnastą rocznicę katastrofy, w Mirosławcu odbędą się uroczystości upamiętniające jej ofiary.

Uroczystości upamiętniające tragicznie zmarłych wojskowych rozpoczęły się już w piątek, 20 stycznia. W Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie z inicjatywy dowództwa i żołnierzy 8 Bazy Lotnictwa Transportowego z podkrakowskich Balic została odsłonięta tablica upamiętniająca 20 lotników, którzy zginęli w katastrofie lotniczej pod Mirosławcem. To właśnie z Balic pochodziła załoga samolotu C-295M. W jednostce odprawiono także mszę św. polową w intencji ofiar tragicznego wypadku.

Główne obchody, jak co roku, odbędą się natomiast dziś pod Mirosławcem. O godz. 19 przed pomnikiem, który stanął w miejscu tragedii, spotkają się przedstawiciele m.in. Dowództwa Generalnego RSZ na czele z gen. dyw. pil. Cezarym Wiśniewskim, dowództwo i żołnierze 1 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego oraz 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego, a także rodziny ofiar i przedstawiciele władz samorządowych.

Katastrofa wojskowej Casy była wielkim ciosem dla polskiej armii. 23 stycznia 2008 roku o godz. 19.07 przed podejściem do lądowania samolot C-295M nagle obniżył lot, zahaczył o korony drzew, a następnie runął na ziemię ok. 800 m od pasa startowego. Zginęły wówczas wszystkie osoby na pokładzie: 16 wysokiej rangi oficerów sił powietrznych i czterech członków załogi. Wojskowi wracali z konferencji poświęconej bezpieczeństwu lotów. Podróżowali jednym z najnowszych samolotów. Transportowiec C-295 o numerze bocznym 019 miał zaledwie rok, a w powietrzu spędził nie więcej jak 400 godzin.

Na obelisku, który stanął na leśnej polanie, w miejscu katastrofy, widnieją nazwiska poległych żołnierzy oraz słowa: „Utraceni, lecz nie zapomniani, pokonani nie w walce, lecz przez los”. Pasażerami feralnego lotu byli: gen. dyw. pil. Andrzej Andrzejewski (dowódca 1 Brygady Lotnictwa Taktycznego), gen. bryg. pil. Jerzy Piłat (12 Baza Lotnicza), gen. bryg. pil. Dariusz Maciąg (21 Baza Lotnicza), płk Zbigniew Książek (22 Baza Lotnicza), płk pil. Wojciech Maniewski (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), płk pil. Zdzisław Cieślik (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), ppłk Dariusz Pawlak (12 Baza Lotnicza), ppłk Piotr Firlinger (21 Baza Lotnicza), ppłk pil. Grzegorz Jułga (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), ppłk pil. Robert Maj (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), ppłk Krzysztof Smołucha (Dowództwo Sił Powietrznych), ppłk Mirosław Wilczyński (1 Brygada Lotnictwa Taktycznego), mjr Grzegorz Stepaniuk (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr Karol Szmigiel (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr pil. Paweł Zdunek (8 Eskadra Lotnictwa Taktycznego), mjr pil. Leszek Ziemski (40 Eskadra Lotnictwa Taktycznego). Załogę tworzyli doświadczeni lotnicy z Balic: kpt. pil. Robert Kuźma, kpt. pil. Michał Smyczyński, chor. Janusz Adamczyk i ppłk Jarosław Haładus. Dowódcą załogi był kpt. Kuźma, który w powietrzu spędził niemal 2500 godzin.

Przyczyny katastrofy wyjaśniała Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego i Wojskowa Prokuratura Okręgowa w Poznaniu. Śledczy ustalili, że do wypadku doprowadził splot różnych okoliczności. Chodziło m.in. o błąd pilotów, którzy spowodowali nadmierne przechylenie samolotu w lewą stronę, co z kolei przyczyniło się do spadku siły nośnej, gwałtownego zniżania i ostatecznie zderzenia z ziemią.

Po tragedii pod Mirosławcem rozpoczęto prace nad zmianą wojskowych przepisów lotniczych. Ostatecznie zmieniono je po katastrofie rządowego samolotu pod Smoleńskiem. Zmodyfikowano m.in. zapis dotyczący wojskowych lotów o statusie HEAD, czyli takich, gdy na pokładzie wojskowego samolotu lub śmigłowca podróżuje prezydent, premier lub marszałkowie Sejmu i Senatu. Ustalono ponadto, że piloci, którzy zasiadają za sterami maszyn z VIP-ami na pokładzie, muszą mieć doświadczenie w lotach bojowych oraz minimum 1000 godzin spędzonych w powietrzu.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: 12 bbsp

dodaj komentarz

komentarze


Szkoleniowa pomoc dla walczącej Ukrainy
 
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
„Feniks” wciąż jest potrzebny
Medycyna „pancerna”
Ogień Czarnej Pantery
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Karta dla rodzin wojskowych
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Czworonożny żandarm w Paryżu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Olympus in Paris
Polskie „JAG” już działa
„Szczury Tobruku” atakują
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
SkyGuardian dla wojska
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Olimp w Paryżu
Zyskać przewagę w powietrzu
Mniej obcy w obcym kraju
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Grupa WB idzie na rekord
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Ostre słowa, mocne ciosy
Zmiana warty w PKW Liban
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Bój o cyberbezpieczeństwo
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Homar, czyli przełom
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Determinacja i wola walki to podstawa
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Wybiła godzina zemsty
Wojsko otrzymało sprzęt do budowy Tarczy Wschód
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Terytorialsi zobaczą więcej
Co słychać pod wodą?
Polskie Casy będą nowocześniejsze
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Kluczowy partner
Kluczowa rola Polaków
Ustawa amunicyjna podpisana przez prezydenta
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Transformacja wymogiem XXI wieku
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Wszystkie oczy na Bałtyk
Pożegnanie z Żaganiem
Aplikuj na kurs oficerski
Użyteczno-bojowy sprawdzian lubelskich i szwedzkich terytorialsów
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rosomaki w rumuńskich Karpatach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO