moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Borsuk idzie do linii

Opracowany przez inżynierów z Huty Stalowa Wola S.A. bojowy wóz piechoty Borsuk to konstrukcja wyjątkowa. Jest jedynym z nowej generacji gąsienicowych transporterów piechoty, który przy bardzo wysokim poziomie ochrony balistycznej i dużych zdolnościach bojowych, potrafi samodzielnie pokonywać przeszkody wodne. Dziś zostanie podpisana umowa ramowa na dostawę Borsuków dla WP.

Historia powstania następcy BWP-1 sięga początków lat dziewięćdziesiątych. Wówczas specjaliści z Huty Stalowa Wola opracowali BWP-75, czyli zmodernizowany BWP-1. Niemal jednocześnie Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy zaprezentowały pojazd BWP-2000. Później, aż do 2009 roku, wydawało się, iż osławione i wysłużone maszyny zastąpi Puma, przygotowana przez inżynierów z Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych nr 5 z Poznania.

 

Borsuk narodził się w 2013 roku, kiedy to Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło konkurs na program badawczo-rozwojowy, którego celem było opracowanie „Prototypu nowego pływającego bojowego wozu piechoty”. Konkurs wygrała Huta Stalowa Wola, z którą NCBiR podpisało w 2014 roku kontrakt na budowę prototypowego wozu. Umowa zakładała, że specjaliści z HSW przygotują nie tylko produkcyjną wersję bojowej odmiany Borsuka, ale również projekty całej gamy pojazdów specjalistycznych: wóz rozpoznawczy, wóz dowodzenia, moździerz samobieżny (podwozie dla 120 mm moździerzy samobieżnych Rak), wóz ewakuacji medycznej, transporter rozpoznania skażeń, wóz zabezpieczenia technicznego oraz transporter rozpoznania inżynieryjnego.

Model Borsuka po raz pierwszy pokazano publicznie na targach zbrojeniowych MSPO w Kielcach w 2017 roku. Rok później gotowy był już demonstrator technologii pojazdu, który w tym samym roku przeszedł próby zakładowe. Wojskowe testy i badania Borsuka rozpoczęły się w 2020 roku i zakończyły dwa lata później.

 Film: Paweł Sobkowicz / ZbrojnaTV

Inżynierowie, którzy pracowali nad Borsukiem podkreślają, że najtrudniejszym wyzwaniem było skonstruowanie pojazdu, który przy bardzo wysokim poziomie ochrony balistycznej i dużych zdolnościach bojowych, będzie potrafił samodzielnie pokonywać przeszkody wodne, czyli pływał. Nie potrafi tego żaden z konkurentów Borsuka na rynku, czyli skandynawski CV-90 czy niemieckie wozy z rodziny Lynx.

Borsuk zaś potrafi pływać i to przy wadze 28 t. Tak duża masa to zasługa przede wszystkim pancerza. Spełnia on natowskie normy STANAG 4569 poziomu 3 (z boku pojazdu) oraz STANAG 4569 poziomu 4 (z przodu wozu). To oznacza, że zapewnia on ochronę przed ostrzałem pociskami z ręcznych granatników przeciwpancernych oraz wybuchami improwizowanych ładunków wybuchowych i min.


Film: Paweł Sobkowicz

Na masę Borsuka ma też wpływ bardzo zaawansowana bezzałogowa wieża ZSSW-30 uzbrojona nie tylko w armatę ATK Bushmaster II kal. 30 mm, ale również w wyrzutnię (podwójną) pocisków przeciwpancernych.

Wymóg pływalności zdecydowanie przełożył się na kształt i rozmiary Borsuka. Ma on długość około 7,6 m, szerokość 3,4 m. Jeżeli chodzi o jego właściwości jezdne, to jednak zdecydowanie przewyższa BWP-1. Napędzany przez silnik MTU 8V199 TE20 o mocy 720 KM (połączony z przekładnią firmy Perkins), wraz z sześcioosobowym desantem jest w stanie poruszać się po drogach utwardzonych z prędkością maksymalną około 65 km/h.

Dziś w południe, w Stalowej Woli, w obecności wicepremiera, ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka, ma zostać podpisana umowa ramowa na dostawy nowych wozów bojowych dla polskiej armii.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~wojtek
1677590100
Wszyscy dzis skupiaja sie na wielkich liczbach. Ale nalezy zauwazyc, ze kilka podstawowych problemow jest wciaz nierozwiazanych. 1) Struktura plutonu: jeszcze niedawno mierzylismy w szesciosobowe druzyny piechoty. Ale przy 6 miejscach desantu w Borsuku, albo druzyna musi sie zmniejszych, albo praktycznie pozbywamy sie druzyny wsparcia. Cos za cos. Czy te struktury zostaly juz przeciwiczone i uznane za sprawdzone i wydajne? Bowiem tacy Amrykanie ze swoim bewupem z 6 miejscami desantu wciaz kombinuja jak to sensownie ustawic. W jednym z ostatnich numerow Armor jest opisana nowa organizacja kompanii amerykanskiego zmechu, gdzie wprowadzono 2 plutony piechoty i 2 plutony wozow bojowych. Bowiem Amerykanie znali, ze 24 osoby desantu w plutonie to za malo. A nam wystarczy? 2) Sprawa uzbrojenia: wciaz nierozwiazana sprawa produkcji armaty - liczac razem z BWR to 110 sztuk. Pownnoa prouckaj byc zapewniona na miejscu. A jak jest? Do tego sprawa ppk - czy juz sie zdecydowalismy na Javelina? No i do tego dosc archaiczny kaem. Czy jesli tworzymy pojazd bojowy na nastepne 40 lat to nie warto rowazyc zmieany kalibru? 3) Na sam koniec problemem jest ta ilosc - przeciez tu nawet nie ma mowy o wozach dla kompanii wspraci batalionow. Ze o wozach dla 18 dywizji nie wspomne. Mowimy wiec o jakich 2500 bewupow i pochodnych. To jest raczej liczba z sufitu. Przypomnijmy sobie bowiem ile to batalionow zmotu stworzylismy do dzis za rownowartosc dzisiejszych 22-23 mld pln?
59-18-5C-8E

„Popcorny” niemile widziane
 
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Szef MON-u spotkał się z wojskowymi dyplomatami
Ratownicy pod presją czasu
Na zawsze w naszej pamięci
Hub w Rzeszowie pod parasolem ochronnym
Wielofunkcyjna koparka dla saperów
Siedząc na krawędzi
Lotnicy i Bayraktary z misją w Turcji
Atak na cyberpoligonie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Dziki zachód na wschodzie II RP
Wojsko wraca do Gorzowa
Rozgryźć Czarną Panterę
Premier: bezpieczeństwo przede wszystkim!
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Symulator w nowej odsłonie
Kwalifikacja po raz szesnasty
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty
Najnowsze Abramsy dla polskiej armii
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Zawiszacy na ratunek
Granice są po to, by je pokonywać
Starty na medal w short tracku, biegach narciarskich i snowboardzie
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
To nie mogło się udać, ale…
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Bezpieczeństwo na Bałtyku
Morze ruin, na których wyrosło życie
Kluczowy partner
Czworonożny żandarm w Paryżu
Generacje obok siebie
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Umowa dla specjalistów z Grudziądza
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Trump ogłasza złotą erę Ameryki
Turecki most nad Białą Lądecką
Dzieci ze Stronia Śląskiego mają nowe przedszkole
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Żołnierze WOT-u z Wrocławia u kombatantów z Armii Krajowej
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
„Feniks” rozwija skrzydła w Stroniu Śląskim
Nie walczymy z powietrzem
Zmiany w prawie 2025
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Żołnierze usuwają zniszczone przez wodę budynki
Polska w gotowości
Wojsko potrzebuje lotnisk
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Latamy, kochamy to i jeszcze nam za to płacą!
Mistrzyni Uniwersjady z „armii mistrzów”
Znaki do zmiany. Ze względu na tradycję i bezpieczeństwo
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO