moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Najnowocześniejsza stocznia w Polsce

PGZ Stocznia Wojenna podpisała z konsorcjum firm NDI SA, NDI Sopot SA oraz Pekabex BET umowę na budowę dwóch hal, w których będą powstawać fregaty rakietowe Miecznik. Nowe budynki to część wartego dziesiątki milionów złotych ambitnego programu inwestycyjnego gdyńskiej firmy. Przedstawiciele stoczni zapewniają, że będzie ona pod względem infrastruktury najnowocześniejsza w Polsce.

Budynki powstaną w niespełna półtora roku i będą całkiem pokaźnych rozmiarów. Hala „produkcyjna”, do której w przyszłości mają zostać przeniesione wszystkie wydziały PGZ Stoczni Wojennej zajmujące się wyposażaniem okrętów, będzie miała powierzchnię około 5 tys. m2. Natomiast tzw. kadłubowa lub montażu końcowego będzie miała aż 6 tys. m2: 150 m długości, 38 m szerokości i 43 m wysokości. Maciej Poprawski, dyrektor operacyjny w PGZ Stoczni Wojennej, podkreśla, że obiektu o takich parametrach nie ma żadna stocznia w Polsce, a w Europie niewiele jest hal równie wysokich.

 

REKLAMA

Więcej robotów do produkcji

Nowe budynki to konieczność. – Na Zachodzie, w Niemczech, we Francji, w Hiszpanii czy Wielkiej Brytanii, właściwie nie buduje się już okrętów wojennych na powietrzu, tylko w obiektach zamkniętych – wyjaśnia Poprawski. Dodaje, że najważniejszą zaletą hal montażowych jest możliwość wykonywania prac niezależnie od pogody. – Można je prowadzić bez żadnych przestojów, co gwarantuje terminowe wykonanie okrętu – mówi. Jak podkreśla, fregaty Miecznik będą opuszczały halę właściwie gotowe do przekazania ich wojsku. – Okręty będą z niej wyjeżdżać całkowicie ukończone, wyposażone i wymalowane – mówi.

Film: PGZ S.A.

Budowa hali montażu końcowego, choć najważniejsza, jest tylko częścią ambitnego, wartego dziesiątki milionów złotych programu unowocześnienia PGZ Stoczni Wojennej. Obejmuje on zakup nowoczesnych maszyn i urządzeń, które znacząco przyspieszą budowę okrętów wojennych. Jak podkreślają przedstawiciele firmy, wzorem stoczni na całym świecie, jeśli chodzi o produkcję, spółka stawia na zastąpienie ludzkiej pracy przez roboty. – To jest konieczne nie tylko ze względu na oczekiwane od nas terminy, lecz także jakość. Dobrym przykładem zasadności robotyzacji jest przygotowanie systemów rurowych dla okrętu. Dziś to jest praca ręczna, wymagająca ogromnej liczby ludzi. Giętarka do rur CNC robi w cztery minuty tyle, co grupa sześciu specjalistów przez dwa dni – wyjaśnia Maciej Poprawski.

Aby ulepszyć i przyspieszyć procesy spawalnicze, na terenie PGZ Stoczni Wojennej powstanie długa na 90 m, zrobotyzowana linia do spawania stalowych konstrukcji okrętów.

Kosztowne inwestycje

Nowe hale wybuduje konsorcjum firm: NDI SA, NDI Sopot SA oraz Pekabex BET. Program unowocześnienia PGZ Stoczni Wojennej pochłonie dziesiątki milionów złotych. Aby go sfinansować, spółka zdecydowała się m.in. zredukować swój zasób nieruchomości. Sprzedała więc Ministerstwu Obrony Narodowej tzw. wschodnią część stoczniowych terenów. A tam, gdzie obecnie znajduje się ruchomy dok, Port Gdynia wybuduje obrotnicę dla statków i okrętów o średnicy 400 m (dok zostanie przeniesiony w inne miejsce).

Przedstawiciele stoczni zapewniają, że zmniejszenie zasobów terenowych wyjdzie spółce tylko na dobre, a cel programu inwestycyjnego wart jest wysiłku. – Staniemy się najnowocześniejszą infrastrukturalnie stocznią w Polsce – deklaruje Maciej Poprawski.

Budowa pierwszej polskiej fregaty rakietowej o kryptonimie „Miecznik” rozpocznie się w sierpniu tego roku. Za największy morski program modernizacji Wojska Polskiego odpowiada konsorcjum PGZ Miecznik, które tworzą: Polska Grupa Zbrojeniowa SA, PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. oraz Remontowa Shipbuilding SA. Przedstawiciele konsorcjum deklarują, że trzy fregaty trafią do marynarki wojennej odpowiednio w 2028, 2029 i 2031 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PGZ Stocznia Wojenna

dodaj komentarz

komentarze


Ukryją się w Berberysach
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowy regulamin dla żołnierzy
Włoski niszczyciel rakietowy w Polsce
Kto wygra ze st. szer. Aleksandrą Mirosław?
Gdyńska stocznia zyskała nowe kompetencje
Bez szklanego sufitu
Finlandia w NATO
B9 stawia na solidarność
Silniejsza obrona południowo-wschodniej flanki
Anakonda na Bałtyku
Koszykarskie święto w Atlas Arenie
Arktyczny Delfin na tropie okrętów podwodnych
Pierwsze w tym roku środki na zapomogi
Żołnierze uczą kobiety samoobrony
Litwini kupią zestawy Grom
O bezpieczeństwie na PGE Narodowym
Narada przed szczytem NATO
Żołnierze pomagają zneutralizować złotą algę
Polacy nie ucierpieli w Kosowie
Czy pracownicy wojska założą mundury?
Wojsko poza schematem
Mieczniki do aneksu
Uczniowska rywalizacja na drawskim poligonie
Błaszczak: chcemy kupić rozpoznawcze aerostaty dla WP
Nowy wymiar wojska
WAT zacieśnia współpracę z IBM-em
Polska wśród światowych liderów
Morawiecki w poznańskiej bazie US Army
Cegiełka na morzu
Wiedzieliśmy, że coś się wydarzy
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki
Pół wieku w zespole
Słowa jak pociski
WOT i „Anakonda”
Żegnali ich kamieniami w bukietach
Holendrzy kończą dyżur w Polsce
Piąte zwycięstwo gwiazd Gortata z wojskiem
„Griffin Shock ’23”. Pierwsze takie ćwiczenia w historii NATO
Śladem profesjonalistów
Jelcz szuka działki pod rozbudowę
Mistrzostwa WOT-u w crossficie
Szef MON-u o rakiecie odnalezionej pod Bydgoszczą
Topaz dla Bułgarii
Włosi na straży polskiego nieba
Razem gotowi na wszystko
Najsprawniejsi wieloboiści
Maszerowali, lecz nie ginęli
83 lata temu alianci wkroczyli do Narwiku
Do końca walczył z tyranią
Nowelizacja i odznaczenia na święto weterana
1 Dywizja: mobilność i siła ognia
Szefowie sojuszniczych armii o bezpieczeństwie
Koniec XI zmiany PKW Orlik
Obrady Grupy Północnej w Polsce
Trekking w hołdzie zdobywcom Monte Cassino
„Nasze granice w Monte Cassino”
Piekielny ogień dla polskiej armii
Breakthrough for the Polish Armed Forces
Ruszyła sprzedaż biletów na Air Show
Wielobój żołnierski domeną reprezentacji Czarnej Dywizji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO