moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Jelcz szuka działki pod rozbudowę

Należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej spółka Jelcz to największy rodzimy producent wojskowych ciężarówek. Rocznie jej hale opuszcza około 500 samochodów w różnych wersjach. Firma, aby podołać zamówieniom z armii, musi zwiększyć możliwości produkcyjne. Dlatego już niedługo zacznie budowę kolejnej fabryki, planuje też zatrudnienie dodatkowych pracowników.

Jelcz to firma z bogatą, ponad 70-letnią tradycją oraz siedzibą w Jelczu-Laskowicach w województwie dolnośląskim. Dziś należy do grupy kapitałowej zarządzanej przez Hutę Stalowa Wola, która jest częścią PGZ. W spółce rocznie powstaje około pół tysiąca ciężarówek. – Obecnie Jelcz ma w ofercie 28 różnego typu podwozi i pojazdów różnego przeznaczenia z napędem od 4x4 do 10x10 – mówi Karina Prajs-Owczarek, główny specjalista w biurze zarządu Jelcza.

Najważniejszym klientem Jelcza są polskie siły zbrojne. Spółka dostarcza pojazdy do wszystkich kluczowych programów modernizacyjnych realizowanych przez polską armię – począwszy od programów obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej Wisła, Narew czy Pilica, przez pogramy artyleryjskie, takie jak DMO Regina i KMO Rak oraz Homar (zarówno koreański, jak i amerykański), aż po programy przeciwpancerne, np. Ottokar Brzoza. – W ostatnich miesiącach spółka podpisała duże kontrakty – przypomina Karina Prajs-Owczarek. Chodzi m.in. o dwie umowy na pojazdy 4x4 i 6x6 na łączną kwotę 880 mln złotych oraz umowę wykonawczą na dostawę pojazdów i podwozi specjalnych dla modułów wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych zakontraktowanych w Stanach Zjednoczonych oraz w Korei Południowej na łączną kwotę 330 mln zł.

REKLAMA

Zawarcie lukratywnych kontraktów oznacza jednak konieczność zwiększenia możliwości produkcyjnych firmy. – Obecny obiekt produkcyjny powstał w latach pięćdziesiątych minionego wieku. Jego powierzchnia wynosi około 40 tys. mkw. i nie pozwala na zwiększanie wolumenu rocznej produkcji – przyznaje Karina Prajs-Owczarek.

Jelcz nie ma więc wyjścia i aby podołać zamówieniom, musi zainwestować w rozbudowę oraz zwiększyć liczbę pracowników. Firma jest na etapie wyboru działki, na której zostanie zbudowany dodatkowy zakład produkcyjny. Wciąż nie jest pewne, że budynek powstanie w Laskowicach (lub okolicach), może będzie ulokowany w zupełnej innej części kraju. Wiadomo jednak, że jego budowa rozpocznie się po dokapitalizowaniu przez Skarb Państwa spółek z grupy HSW S.A.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Waldemar Młynarczyk/ PGZ S.A., Justyna Orzechowska/ JELCZ Sp. z o.o.

dodaj komentarz

komentarze

~jo10
1685645700
A fabryka autobusów volvo pod Wrocławiem, właśnie ją zamykają po prostu ją kupcie, gotowe hale i taśma produkcyjna w jakimś stopniu gotowa.
F8-88-20-B1

Moc Buzdygana
 
Dodatek dla wszystkich „misjonarzy”
Polscy saperzy kończą misję w Słowenii
Atak o świcie
Brąz Polki we wspinaczce sportowej
Okręty NATO przeszukują wody Holandii
O innowacyjnych technologiach dla wojska
Stawia na dobrą komunikację
Szwedzi na „Czernickim”
Brąz st. szer. Oskara Miliwka w Pucharze Świata w Rio de Janeiro
Nie uznaje półśrodków
Szef rządu w Łuczniku
16 Dywizja świętuje
Rakietowe kompetencje w Zielonce
Nie płynie z nurtem
Zmiany w przepisach wojskowych na ostatniej prostej
Wojskowe kontrakty w USA
Zmiany w systemie dowodzenia armią. Projekt trafił do Sejmu
Odliczanie do przysięgi
Jak bezpiecznie pokonać pole minowe
„Jesienny ogień” uderzył w Orzyszu
Wyższe diety za służbę na granicy
Drużyna Buzdygana rośnie w siłę
Armia rosyjska wychodzi z Polski
Holandia i Dania przekażą Ukrainie F-16
SKON przeciwko wotum nieufności wobec szefa MON-u
RBN o rezultatach szczytu NATO
Przysięga w Kolnie
Kajakarze CWZS-u na podium mistrzostw świata
Cyberżołnierze na szczycie NATO
„Specjalny” Buzdygan na aukcji charytatywnej
ORP „Orzeł” – wciąż bez ostatniego rozdziału
Czerwona powódź
Abramsy jadą na ukraiński front
Śladem profesjonalistów
Polsko-koreańskie rozmowy w Warszawie
Konsekwentnie dąży do celu
Spełnia marzenia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
The Power of Buzdygany Awards
Dwa medale w Budapeszcie
Łukaszenka grozi Polsce, USA reagują
Stop szkalowaniu polskiego munduru
Więcej miejsc dla dobrowolsów
Wojsko pomoże Słoweńcom
Ku czci poległych, pomordowanych i wywiezionych na Sybir
Polsko-koreańskie rozmowy
"Jesienny ogień” z ministrem
Przyszłość pod znakiem dronów
Brązowa czwórka podwójna
Raki dla podhalańczyków
Lecimy F-35
Tak rodziła się konspiracja
Plan misji „Air Defender”
Długi marsz na wschód
Wychodzi poza schematy
Sukcesy żołnierzy w finale Diamentowej Ligi i na ściance wspinaczkowej
Wirtualna walka na morzu
„Polska Zbrojna” nagrodziła najlepszych z najlepszych
PZL-Świdnik proponuje nowy system szkolenia pilotów
„Northern Coasts” – trzy grupy okrętów pod polskim dowództwem
Polsko-czeska współpraca myśliwców
Strategiczne partnerstwo z Londynem
Bezpieczeństwo dźwignią rozwoju

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO