moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jelcz szuka działki pod rozbudowę

Należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej spółka Jelcz to największy rodzimy producent wojskowych ciężarówek. Rocznie jej hale opuszcza około 500 samochodów w różnych wersjach. Firma, aby podołać zamówieniom z armii, musi zwiększyć możliwości produkcyjne. Dlatego już niedługo zacznie budowę kolejnej fabryki, planuje też zatrudnienie dodatkowych pracowników.

Jelcz to firma z bogatą, ponad 70-letnią tradycją oraz siedzibą w Jelczu-Laskowicach w województwie dolnośląskim. Dziś należy do grupy kapitałowej zarządzanej przez Hutę Stalowa Wola, która jest częścią PGZ. W spółce rocznie powstaje około pół tysiąca ciężarówek. – Obecnie Jelcz ma w ofercie 28 różnego typu podwozi i pojazdów różnego przeznaczenia z napędem od 4x4 do 10x10 – mówi Karina Prajs-Owczarek, główny specjalista w biurze zarządu Jelcza.

Najważniejszym klientem Jelcza są polskie siły zbrojne. Spółka dostarcza pojazdy do wszystkich kluczowych programów modernizacyjnych realizowanych przez polską armię – począwszy od programów obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej Wisła, Narew czy Pilica, przez pogramy artyleryjskie, takie jak DMO Regina i KMO Rak oraz Homar (zarówno koreański, jak i amerykański), aż po programy przeciwpancerne, np. Ottokar Brzoza. – W ostatnich miesiącach spółka podpisała duże kontrakty – przypomina Karina Prajs-Owczarek. Chodzi m.in. o dwie umowy na pojazdy 4x4 i 6x6 na łączną kwotę 880 mln złotych oraz umowę wykonawczą na dostawę pojazdów i podwozi specjalnych dla modułów wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych zakontraktowanych w Stanach Zjednoczonych oraz w Korei Południowej na łączną kwotę 330 mln zł.

Zawarcie lukratywnych kontraktów oznacza jednak konieczność zwiększenia możliwości produkcyjnych firmy. – Obecny obiekt produkcyjny powstał w latach pięćdziesiątych minionego wieku. Jego powierzchnia wynosi około 40 tys. mkw. i nie pozwala na zwiększanie wolumenu rocznej produkcji – przyznaje Karina Prajs-Owczarek.

Jelcz nie ma więc wyjścia i aby podołać zamówieniom, musi zainwestować w rozbudowę oraz zwiększyć liczbę pracowników. Firma jest na etapie wyboru działki, na której zostanie zbudowany dodatkowy zakład produkcyjny. Wciąż nie jest pewne, że budynek powstanie w Laskowicach (lub okolicach), może będzie ulokowany w zupełnej innej części kraju. Wiadomo jednak, że jego budowa rozpocznie się po dokapitalizowaniu przez Skarb Państwa spółek z grupy HSW S.A.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Waldemar Młynarczyk/ PGZ S.A., Justyna Orzechowska/ JELCZ Sp. z o.o.

dodaj komentarz

komentarze

~jo10
1685645700
A fabryka autobusów volvo pod Wrocławiem, właśnie ją zamykają po prostu ją kupcie, gotowe hale i taśma produkcyjna w jakimś stopniu gotowa.
F8-88-20-B1

AWACS-y dostarczone
 
Terytorialsi przechodzą certyfikację
„Osiodłać krowę”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Przesmyk w grze
Sztandar dla cyberwojsk
Unieszkodliwić dywersantów, pomóc poszkodowanym
„Umieram jak Polak”
Więcej miejsc dla dobrowolsów
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Wkrótce certyfikacja WOT-u
Baltops dla bezpiecznego Bałtyku
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Spadochroniarze w operacji TALO
Żołnierze na najwyższym podium mistrzostw lekkoatletów
Policjanci szkolą wojsko
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Inwestycja potrzebna jak tlen
Eurosatory 2024 idą na rekord
Eksplozja w zakładach zbrojeniowych Mesko
Żołnierze bronią nas, my musimy zadbać o żołnierzy
„Pierwsza Drużyna” na start
Sześcioosobowe armie na start!
Mistrzowie Spike`ów
Docenić „misjonarzy”
Czy kraje UE sięgną po polską broń?
Złoto taekwondzistki, srebro lekkoatletki i strzelczyń
Czego potrzebują żołnierze na granicy?
Podchorążowie najlepszymi dżudokami
Więcej pieniędzy za udział w ćwiczeniach
Plan na szczyt
Światowi liderzy o drodze do pokoju na Wschodzie
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Rozporządzenie o utworzeniu strefy buforowej na granicy podpisane
Wyrwali się z niemieckiego kotła
The Art of Protection of Historic Buildings and Monuments
Koszykarskie święto w Łodzi
Najlepsze „tygrysy” są z Polski
AW149 wkrótce „made in Poland”
Pokazali swoją siłę
Ameryka daje wsparcie
NATO on Northern Track
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
„Niezwyciężonym” sporty zimowe niestraszne
Kajakarze i wioślarze na podium
Głos wschodniej flanki musi być słyszalny
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Podróż w ciemność
Latający radar
Sejm rozpoczął prace nad prezydencką reformą
Musimy odpowiadać na wojnę hybrydową
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Borsuk w Paryżu
Pierwsi za sterami Apache
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Trzy miecze pokoju
Gortat Team vs drużyna NATO
„Czarownice” nad Londynem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO