moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Sprytna koparka

Za jej pomocą można szybko naprawiać uszkodzone drogi i mosty, budować umocnienia oraz usuwać przeszkody inżynieryjne postawione przez wroga. Firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne opracowała wspólnie ze słowacką spółką UDS innowacyjną koparkę UDS-214 na podwoziu kołowym. Można ją było zobaczyć na kieleckich targach zbrojeniowych.

Koparki (lub koparkospycharki) to podstawowe wyposażenie wojsk inżynieryjnych na całym świecie. Żołnierze używają ich do budowania nowych dróg i naprawiania starych lub zniszczonych przez wroga, a także do szeroko rozumianych prac inżynieryjnych, np. budowy umocnień, polowych obozowisk, magazynów albo do niszczenia zapór inżynieryjnych.

Najczęściej są to samodzielne pojazdy na podwoziu kołowym lub gąsienicowym. Wojsko Polskie ma kilka typów takich koparek, ale ich największą wadą jest ograniczona mobilność. Lepszym rozwiązaniem są więc konstrukcje na podwoziu samochodów ciężarowych. Polska armia ma dwa modele tego typu koparki: K-407B osadzoną na samochodzie Star 660 oraz K-407C na platformie Stara 266. Niestety obie „407” są już przestarzałe i wkrótce trzeba będzie je wymienić.

REKLAMA

Z myślą o wojsku i innych służbach swój produkt przygotowali więc inżynierowie z polskiej firmy Szczęśniak Pojazdy Specjalne i słowackiej spółki UDS. Na targach zbrojeniowych w Kielcach zaprezentowali prototyp koparki UDS-214 na podwoziu kołowym.

Grzegorz Szczęśniak, prezes polskiej firmy, zapewnił, że koparkę bez problemu można zamontować na dowolnym, wskazanym przez odbiorcę podwoziu. – Sercem naszego projektu jest bowiem specjalistyczna zabudowa, a nie nośnik – wyjaśniał podczas prezentacji prototypu na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego. Jednocześnie zapewnił, że obecnie na rynku nie ma rozwiązań podobnych do koparki UDS-214. Urządzenie nie tylko umożliwia kopanie na głębokość do 10 metrów (z miejsca, w którym stoi), lecz także dzięki wymiennym końcówkom (łyżkom) jest uniwersalnym multinarzędziem. Operator koparki może bowiem szybko wymienić tradycyjną łyżkę (o pojemności 0,63 m sześc.) na inne specjalistyczne łyżki albo na: szczypce do głazów (o wadze do 1250 kg), młot hydrauliczny, hydrauliczne szczypce wyburzeniowe, widły hydrauliczne oraz przecinarkę hydrauliczną.

Polsko-słowacka koparka wzbudziła na kieleckich targach spore zainteresowanie nie tylko przedstawicieli Sił Zbrojnych RP, którzy przygotowują się do wymiany przestarzałych koparek K-407B, lecz także Państwowej Straży Pożarnej oraz służb odpowiedzialnych za reagowanie kryzysowe, ponieważ ten sprzęt może być przydatny podczas usuwania skutków klęsk żywiołowych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Polskie armatohaubice na poligonie w Estonii
 
Żeby drużyna była zgrana
„Złote Kolce” dla sportowców-żołnierzy
Pierwszy dzwonek w Żelaźnie
Latający bohaterowie „Feniksa”
Gryf dla ochrony
Tłumy biegły po nóż komandosa
Święto marynarzy po nowemu
Żeglarz i kajakarze z „armii mistrzów” na podium
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Witos i spadochroniarze
Ogień nad Bałtykiem
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Czworonożny żandarm w Paryżu
Bielizna do zadań specjalnych
Zapomogi dla wojskowych poszkodowanych w powodzi
Bilans Powstania Warszawskiego
Złoty Medal Wojska Polskiego dla „Drago”
Cześć ich pamięci!
Karta dla rodzin wojskowych
„Feniks” wciąż pomaga
Szkoła w mundurze
Olimp w Paryżu
Miliony sztuk amunicji szkolnej dla wojska
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Wojskowy most połączył Głuchołazy
Rozkaz: rozpoznać przeprawę!
Cześć ich pamięci!
Kto dostanie karty powołania w 2025 roku?
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Polskie „JAG” już działa
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Do czterech razy sztuka, czyli poczwórny brąz biegaczy na orientację
SGWP musi być ostoją wartości
Olympus in Paris
Jastrzębie czeka modernizacja
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Sojusz także nuklearny
Generał z niepospolitym polotem myśli
Adm. Bauer: NATO jest na właściwej ścieżce
Polskie mauzolea i wojenne cmentarze – miejsca spoczynku bohaterów
Jak zachęcić młodych do służby w wojsku?
Ostre słowa, mocne ciosy
Centrum Robotów Mobilnych WAT już otwarte
Snipery dla polskich FA-50
Breda w polskich rękach
Opowieść, która się nie starzeje
Rosyjskie wpływy w Polsce? Jutro raport
Ramstein Flag nad Grecją
Mikrus o wielkiej mocy
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Czas „W”? Pora wytropić przeciwnika
Zagrożenie może być wszędzie
Mark Rutte w Estonii
Ministrowie obrony na szczycie
Wojskowi rekruterzy chcą być (jeszcze) skuteczniejsi
Hubalczycy nie złożyli broni
Po pierwsze: bezpieczeństwo granic
Rozliczenie podkomisji Macierewicza
W hołdzie Witosowi
Zwycięzca w klęsce, czyli wojna Czang Kaj-szeka
„Northern Challenge”, czyli wyzwania i pułapki
Kolejny Kormoran na kursie
Komisja bada nielegalne wpływy ze Wschodu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO