moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Będzie więcej specjalistów z prawem jazdy C i C+E

Nawet stu kierowców ciężarówek rocznie przygotuje do służby nowy ośrodek, który powstał przy Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu. To dopiero druga tego typu placówka w polskiej armii. Do tej pory kurs na prawo jazdy kategorii C oraz C+E prowadził jedynie podlegający Inspektoratowi Wsparcia ośrodek w Grudziądzu.

Jelcze, Stary, Iveco, Mercedesy – ciężarówki można znaleźć praktycznie w każdej jednostce wojskowej. Zwykle pozostają w cieniu czołgów, haubic, transporterów opancerzonych, okrętów i samolotów. A jednak bez nich trudno wyobrazić sobie sprawnie funkcjonującą armię. Każdego dnia ciężarówki przewożą z miejsca na miejsce tony wyposażenia i setki żołnierzy. Słowem: to właśnie na nich opiera się logistyka. Tymczasem kierowców, którzy mają uprawnienia do ich prowadzenia, jest w wojsku ciągle zbyt mało. – Wojsko się rozrasta, kupuje nowe pojazdy, do tego wśród samych żołnierzy mamy sporą rotację – przyznaje st. chor. sztab. Seweryn Stańczak z Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych. Kandydaci do prowadzenia ciężarówek pozyskiwani są bezpośrednio z cywila. Wojsko szkoli też ich samo. Do tej pory specjalistyczne kursy na prawo jazdy kategorii C oraz C+E prowadzone były w Centrum Szkolenia Logistyki, które mieści się w Grudziądzu i podlega Inspektoratowi Wsparcia Sił Zbrojnych. W ostatnich dniach armii przybył jednak kolejny ośrodek. Został otwarty w poznańskim CSWL-u.

– Do dyspozycji mamy pomieszczenia dydaktyczne, niezbędne oprogramowanie i plac z torami do nauki jazdy, który mieści się w pobliskim Radojewie – wylicza st. chor. sztab. Stańczak, który został kierownikiem nowo otwartej placówki. Kadrę ośrodka tworzy siedmiu instruktorów. W poniedziałek rozpoczął się pierwszy kurs. Bierze w nim udział 15 osób. – Pierwsze trzy dni przeznaczyliśmy na teorię. A już w czwartek kursanci po raz pierwszy zameldowali się na placu manewrowym – informuje podoficer. Żołnierze w towarzystwie instruktorów zasiadają za kierownicą ciężarówek Iveco. – Niebawem zielone auta z charakterystyczną „elką” pojawią się na ulicach Poznania. Zakładam, że dla mieszkańców może to być pewne zaskoczenie, bo chyba niewielu z nich takie zestawienie widziało. A jeśli nawet, to od tamtej chwili musiało upłynąć sporo czasu... – zaznacza st. chor. sztab. Stańczak. Kilka dekad temu wojskowe ośrodki nauki jazdy funkcjonowały choćby w Pile, Koszalinie czy Ostródzie, które kilka lat temu zostały jednak zlikwidowane.

REKLAMA

Na kurs zgłosili się żołnierze z różnych stron Polski. – Przyjechałem z Łodzi, bo bardzo zależy mi na podwyższeniu kwalifikacji. Im więcej umiesz, tym masz więcej możliwości, jeśli chodzi o przyszłą służbę – podkreśla plut. Arkadiusz Studziński z Wojskowego Centrum Kształcenia Medycznego. – Wcześniej oczywiście musiałem uzyskać zgodę dowódcy, ale z tym nie było problemu. Trema? Jasne, że jest. W końcu jazda ciężarówką po mieście to dla mnie nowość. Myślę jednak, że zostaniemy do tego dobrze przygotowani i... damy radę – dodaje.

Zajęcia zostały rozpisane na 33 dni kalendarzowe. Przez 20 godzin kursanci będą przyswajać wiedzę teoretyczną, z kolei szkolenie praktyczne zajmie ponad 30 godzin. – Po ukończeniu kursu uczestnicy będą musieli jeszcze zdać egzamin. Przeprowadzi go wskazany przez nich Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego – tłumaczy st. chor. sztab. Stańczak i dodaje, że CSWL jest w stanie przeszkolić od kilkudziesięciu do nawet stu przyszłych kierowców ciężarówek. Dzięki prawu jazdy kategorii C będą oni mogli prowadzić samochód o wadze powyżej 3,5 t. Prawo jazdy C+E pozwoli im na prowadzenie auta ciężarowego z naczepą. Na tym jednak nie koniec. – Posiadanie kategorii C otwiera drogę do kolejnych kursów, dzięki którym można zdobyć uprawnienia do prowadzenia choćby transporterów KTO Rosomak – zaznacza szef nowo otwartego ośrodka. Tego rodzaju szkolenia również prowadzi CSWL.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: PGZ, CSWL Poznań

dodaj komentarz

komentarze


Szarża „Dragona”
 
NATO na północnym szlaku
Front przy biurku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zmiany w dodatkach stażowych
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Wojna w świętym mieście, część druga
Przygotowania czas zacząć
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Zachować właściwą kolejność działań
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
V Korpus z nowym dowódcą
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Święto stołecznego garnizonu
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Szpej na miarę potrzeb
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Rakiety dla Jastrzębi
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
25 lat w NATO – serwis specjalny
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Kolejni Ukraińcy gotowi do walki
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Optyka dla żołnierzy
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Prawda o zbrodni katyńskiej
Ocalały z transportu do Katynia
Zbrodnia made in ZSRS
Strażacy ruszają do akcji
Barwy walki
Na straży wschodniej flanki NATO
Głos z katyńskich mogił
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Charge of Dragon
Kolejne FlyEle dla wojska
Ramię w ramię z aliantami
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Mundury w linii... produkcyjnej
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
NATO on Northern Track
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Odstraszanie i obrona
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Wojna w świętym mieście, epilog
Sprawa katyńska à la española

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO