Agencja Uzbrojenia podpisała następną umowę wykonawczą z francuskim koncernem CNIM Systèmes Industriels w sprawie dostawy parków pontonowych PFM, z których można budować przeprawy mostowe o długość 100 m i nośności do prawie 90 t. W 2022 roku wojsko zakontraktowało dwa komplety parków pontonowych, tym razem zamówienie dotyczy aż siedmiu. Wartość umowy to 1,2 mld zł.
O podpisaniu umowy wykonawczej poinformował 2 lutego na platformie X wiceminister obrony narodowej Paweł Bejda. – Wzmacniamy wojska inżynieryjne. Dziś Agencja Uzbrojenia podpisała umowę na dostawę za blisko 1,2 mld zł brutto kolejnych siedmiu parków pontonowych, które umożliwią szybką i sprawną budowę przepraw dla pojazdów samochodowych i czołgów będących na uzbrojeniu polskiej armii – napisał wiceminister.
To drugi kontrakt realizacyjny zawarty na mocy umowy ramowej podpisanej w czerwcu 2022 roku z francuskim koncernem CNIM (Constructions Industrielles de la Méditerranée) Systèmes Industriels. Dokument ten zakładał, że Polska może do końca 2026 roku zamówić parki pontonowe PFM (Pont Flottant Motorisé) za łączną kwotę 1,5 mld zł. W ramach pierwszej umowy wykonawczej wojsko zakontraktowało w 2022 roku dwa komplety parków pontonowych PFM za około 300 mln zł. Sprzęt ma trafić do jednostek inżynieryjnych wojsk lądowych do końca przyszłego roku.
Pod koniec ubiegłego roku armia zdecydowała się dokupić jeszcze siedem kompletów parków pontonowych PFM, za które zapłaci około 1,2 mld zł. Teraz podpisano umowy wykonawcze w tej sprawie.
Jeden park pontonowy PFM składa się z 12 samochodów transportowo-załadowczych z przyczepami (którymi zgodnie z kontraktem będą Jelcze C662D.43), ośmiu bloków pontonowych z silnikami napędowymi oraz czterech ramp najazdowych. Pojedynczy park pontonowy PFM umożliwia zbudowanie mostu o długości 100 m i nośności co najmniej MLC 70 (64 t) dla pojazdów gąsienicowych oraz MLC 96 (88 t) dla pojazdów kołowych.
Mosty po wejściu do służby w WP będą nosiły kryptonim „Daglezja-P”.
autor zdjęć: CNIM
komentarze