moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wrak TU-154 będzie badany w bazie lotniczej

Wrak prezydenckiego „Tupolewa”, który zostanie sprowadzony ze Smoleńska, będzie złożony w hangarze odpornym na korozję i promienie UV. Budowla stoi na wojskowym lotnisku w Mińsku Mazowieckim i kosztowała prawie 6 mln zł  – dowiedział się portal polska-zbrojna.pl.

Hangar zbudowano w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Prace nad nim trwały cztery miesiące. Szczątki Tu-154 są dowodem rzeczowym w śledztwie dotyczącym katastrofy pod Smoleńskiem, muszą więc być dobrze zabezpieczone. W bazie zapewniają, że obiekt spełnia wszystkie wymagania.

– Hangar został wykonany z konstrukcji stalowej z lekkich profili wysoko-wytrzymałościowych z systemem antykorozyjnym, powlekanych warstwami cynku, chromu i przeźroczystą powłoką organiczną –  wyjaśnia major Marek Skiba, szef infrastruktury w 23 bazie – Pokrycie dachu wykonane jest ze sztucznych ciężkich tworzyw polietylenowych o niskiej gęstości, które są bardzo wytrzymałe na rozciąganie. Pokrycie jest odporne na korozję, promieniowanie UV oraz szkodliwe działanie warunków atmosferycznych.

Pomieszczenie będzie zabezpieczało wrak „Tupolewa” przed działaniem czynników atmosferycznych. Gdy będzie zimno, w ruch pójdą zamontowane wewnątrz hangaru nagrzewnice, które pomogą utrzymać odpowiednią temperaturę. 

Wymiary budowli –  40 metrów na 50 pozwalają rozłożyć pozostałości po samolocie tak, by oddać jego realny kształt. Poza tym hangar został wyposażony w zamykane automatycznie bramy a nawierzchnia została wyprofilowana w taki sposób, by do środka nie napływała woda deszczowa.



Wykonawcą była firma SUMMIT Polska. - Całkowity koszt budowy hangaru wraz z posadowieniem wyniósł 5,8 miliona złotych –  mówi podpułkownik Marek Chmiel, rzecznik prasowy, szef Wydziału Prasowego Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.

Nie wiadomo jeszcze kiedy wrak prezydenckiego samolotu trafi do mińskiej bazy lotniczej. Uzależnione jest to od zakończenia rosyjskiego śledztwa. Na razie między stronami polską i rosyjską ustalane są szczegóły przetransportowania szczątków samolotu do Polski. Polscy prokuratorzy liczą, że wrak trafi do kraju jeszcze w tym roku. Wtedy będzie można rozpocząć jego badania na potrzeby polskiego śledztwa.

Po jego zakończeniu hangar w Mińsku Mazowieckim najprawdopodobniej będzie wykorzystany przez 23 Bazę do obsługi statków powietrznych lub pojazdów i sprzętu wojskowego. Miński hangar jest bowiem przystosowany także dla samolotów Hercules C-130, które eksploatuje m.in. 33 Baza Lotnictwa Transportowego w Powidzu.

Paulina Glińska

dodaj komentarz

komentarze


Od legionisty do oficera wywiadu
 
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Transformacja dla zwycięstwa
Święto podchorążych
Jak namierzyć drona?
„Szpej”, czyli najważniejszy jest żołnierz
Wybiła godzina zemsty
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
Rekordowa obsada maratonu z plecakami
Święto w rocznicę wybuchu powstania
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Nowe Raki w Szczecinie
„Siły specjalne” dały mi siłę!
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Huge Help
Nowe uzbrojenie myśliwców
Norwegowie na straży polskiego nieba
O amunicji w Bratysławie
A Network of Drones
„Szczury Tobruku” atakują
Szturmowanie okopów
Ostre słowa, mocne ciosy
Jesień przeciwlotników
Marynarka Wojenna świętuje
Czworonożny żandarm w Paryżu
Medycyna w wersji specjalnej
Szef MON-u na obradach w Berlinie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Inwestycja w produkcję materiałów wybuchowych
Karta dla rodzin wojskowych
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Olimp w Paryżu
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Olympus in Paris
Jak Polacy szkolą Ukraińców
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Wzmacnianie granicy w toku
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
W MON-ie o modernizacji
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
„Husarz” wystartował
Wojskowa służba zdrowia musi przejść transformację
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Zmiana warty w PKW Liban
Polskie „JAG” już działa
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Triatloniści CWZS-u wojskowymi mistrzami świata

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO