moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Samochody dostawcze i mikrobusy dla armii

Ruszył kolejny etap wymiany przestarzałego parku samochodowego polskiej armii. Resort obrony zamierza kupić ponad osiemdziesiąt mikrobusów i prawie pięćdziesiąt samochodów ciężarowo-osobowych. Wartość zamówienia to ponad 20 milionów złotych. Nowe samochody zastąpią wysłużone Lubliny i Żuki.


Używane przez żołnierzy do transportu ludzi, sprzętu i zaopatrzenia samochody ciężarowo-osobowe i mikrobusy nie należą do najmłodszych. Najstarsze – Żuki – mają ponad trzydzieści lat. Nieco tylko młodsze są Lubliny i Fordy Transity.

Od kilku lat wojsko wycofuje ze służby najbardziej wyeksploatowane pojazdy i kupuje nowe. Potrzeby są jednak nadal ogromne.

– Pilnej wymiany wymaga trzydzieści procent mikrobusów znajdujących się w wyposażeniu Sił Zbrojnych RP, a dalsze dwadzieścia sześć procent osiągnęło ponad trzy czwarte zakładanego resursu eksploatacyjnego – wyjaśnia ppłk Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych. Dodaje, że jeszcze gorzej jest w wypadku popularnych „dostawczaków”. Tam do natychmiastowej wymiany jest prawie czterdzieści procent pojazdów.

Ponieważ przepisy nie zezwalają na przedłużanie resursów technicznych i kilometrowych, np. dzięki remontom generalnym, jedyną receptą na to, aby wojsko nadal miało czym przewozić zaopatrzenie i ludzi, jest kupienie nowych aut.

3 Rejonowa Baza Logistyczna z Krakowa ogłosiła przetarg na dostawę 81 mikrobusów oraz 47 samochodów ciężarowo-osobowych do 3,5 tony. MON zamierza przeznaczyć na to ponad 20 mln zł.

Mikrobusy muszą być wyposażone w silnik o mocy minimum 150 koni mechanicznych, nawigację satelitarną z mapami Polski i Europy oraz muszą zabierać ośmiu pasażerów. Samochody dostawcze powinny mieć silnik o mocy minimum 120 koni mechanicznych, pięć biegów do przodu, a w ładowni powinna się zmieścić przynajmniej jedna standardowa paleta transportowa.

Oba typy pojazdów muszą być wyposażone w układy stabilizacji toru jazdy i ABS, a ich silniki Diesla muszą być przystosowane do zasilania paliwem lotniczym.



W ramach „Programu rozwoju Sił Zbrojnych RP w latach 2013–2022” armia ma kupić ponad siedem tysięcy ciężarówek. Więcej o tzw. programie samochodowym czytaj na portalu polska-zbrojna.pl.

 

 

Wojsko dostanie nowe ciężarówki

Prawie dziewięćset samochodów ciężarowych kupi w przyszłym roku polska armia. To początek wielkiego programu wymiany aut. Te, którymi wojsko jeździ dzisiaj, są stare, awaryjne i coraz droższe w eksploatacji. W ciągu 5 lat resort zamierza nabyć ponad siedem tysięcy ciężarówek.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Arch. PZ

dodaj komentarz

komentarze

~castor
1363633080
W dywizjonach rakietowych jeszcze służą pojazdy-rocznik 1968--są dalej na eksploatacji :-) Może inżynierowie, logistycy z tym coś zrobią. Jak się takim sprzętem jedzie przez Polskę to aż wstyd- wytykają palcami i fotki robią.
85-FB-E2-4D

Przysięga w Limanowej
 
Sukcesy reprezentantek CWZS-u
Ameryka daje wsparcie
Polki pobiegły po srebro!
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Pokazali bojowego ducha
Nie szpital, a instytut
„Pierwsza Drużyna” na start
Flota Bayraktarów w komplecie
Dwie dekady ulepszania Sojuszu
Nowe zadania szefa SKW
Podróż po AWACS-ie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kto wywalczy tytuł mistrza MMA?
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Hełmy – nowoczesne i na miarę
Pływacy i maratończycy na medal
By Polska była bezpieczna
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zawsze gotowi do pomocy
„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
„Grand Quadriga ‘24”
They Will Check The Training Results in Combat
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną
WAM wraca po latach
Piedimonte – samobójcza misja
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
NATO on Northern Track
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tomczyk: „Tarcza Wschód” ma odstraszyć agresora
„Ryś” z laserem
Najmłodsi artyści Wojska Polskiego
Po śladach polskich bohaterów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Centrum Szkolenia WOT świętuje
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Żołnierzu, wyślij dziecko na wakacje z Rewitą
Szachownice nie dotarły nad Finlandię
WAT-owskie eksperymenty na ISS
Broń Hitlera w rękach AK
Serwis K9 w Polsce
Ostatnia droga Pileckiego
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Cień atomowej zagłady
Żołnierz ranny na granicy z Białorusią
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Wojna w świętym mieście, epilog
Wszystkie misje AWACS-a
„Sarex”, czyli jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
Ratownicy na medal
Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
Mobilne dowodzenie
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Tarcza Wschód – odstraszanie i obrona
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Sejmowa debata o bezpieczeństwie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO