moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Święto morskich lotników

Tropią okręty podwodne i ekologiczne zagrożenia, prowadzą rozpoznanie i akcje ratunkowe na pełnym morzu – dziś piloci Marynarki Wojennej mają swoje święto. Dokładnie 93 lata temu w powietrze wzbił się pierwszy polski samolot, należący do lotnictwa morskiego.



Pilot latający nad morzem zwykle się porusza w niemal jednolitej przestrzeni. Brakuje gór, rzek, lasów, miast, słowem obiektów, które mogłyby się stać punktami odniesienia. A kiedy przychodzi noc, niebo praktycznie zlewa się z powierzchnią morza. Dodatkowym utrudnieniem są złudzenia optyczne: księżyc, który odbija się w wodzie, pojawiające się gdzieniegdzie światła statków, ale też ciemne sylwetki jednostek oświetlonych zbyt słabo. – W takich sytuacjach pilot może polegać niemal wyłącznie na przyrządach i własnym, zdobywanym przez lata doświadczeniu – podkreśla kmdr pil. Tadeusz Drybczewski, dowódca Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Dziś morscy lotnicy mają swoje święto. To właśnie 15 lipca chor. pil. Andrzej Zubrzycki wykonał historyczny lot nad Bałtykiem. Był rok 1920, a Polska cieszyła się z dopiero co odzyskanej niepodległości. Nieco wcześniej, 1 lipca w Pucku powstała pierwsza w naszej armii Baza Lotnictwa Morskiego. Początkowo miała do dyspozycji jedynie kilka zniszczonych hydroplanów, które porzuciła pruska armia. Polscy mechanicy złożyli z nich wodnosamolot typu Friedrichschafen i to za jego sterami zasiadł chor. pil. Zubrzycki.

Wkrótce w Pucku został sformowany Morski Dywizjon Lotniczy. Do wybuchu wojny jego piloci korzystali z przeszło 30 różnego rodzaju samolotów kołowych, hydroplanów i tak zwanych latających łodzi. Wykonywali zadania wywiadowcze, obserwacyjne, mogli zrzucać bomby i torpedy, zajmowali się transportem, a także łącznością.

Po 1939 roku piloci morscy walczyli w siłach powietrznych wszystkich państw antyhitlerowskiej koalicji. Byli zaangażowani zwłaszcza w walki o Wielką Brytanię i północny Atlantyk. Piloci utworzonego na Wyspach 304 Dywizjonu Bombowego brali udział w blisko trzech tysiącach lotów bojowych, podczas których zestrzelili sześć nieprzyjacielskich samolotów i zatopili dwa należące do Niemców okręty. Po wojnie lotnictwo Marynarki Wojennej miało swoje bazy w sześciu nadmorskich miastach Polski.



Dziś Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej składa się z dowództwa, 43 bazy w Gdyni-Babich Dołach oraz 44 bazy w Siemirowicach i Darłowie. Piloci korzystają z 14 samolotów Bryza, a także 30 różnego typu śmigłowców. – Jako jedyna formacja w kraju specjalizujemy się w zwalczaniu okrętów podwodnych – wyjaśnia kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Piloci MW wykonują zadania patrolowo-rozpoznawcze i prowadzą na Bałtyku monitoring ekologiczny. – To efekt dziesięcioletniej współpracy z Urzędem Morskim – informuje kmdr ppor. Cichy. – Nasze samoloty, wyposażone w specjalne radary, latają nad Bałtykiem i obserwują, czy któryś ze statków nie pozostawia za sobą zanieczyszczeń. Takie patrole są prowadzone dwa razy w miesiącu. Niezależnie od tego, w razie szczególnego zagrożenia, jesteśmy gotowi zareagować na konkretny sygnał – tłumaczy.

Na tym jednak nie koniec. Morscy lotnicy jako jedyni w Polsce utrzymują ciągłą gotowość do udziału w akcjach ratowniczych. Prowadzą je przede wszystkim na Bałtyku. Zdarza się jednak, że są zaangażowani w głębi lądu. Tak było chociażby podczas powodzi tysiąclecia, która w 1997 roku nawiedziła m.in. południową i zachodnią Polskę. – Nasze śmigłowce poleciały wówczas do Wrocławia – wspomina kmdr pil. Drybczewski. Akcja przyniosła wiele dramatycznych sytuacji. Kmdr Drybczewski wspomina ewakuację nastolatka, który ucierpiał, gdy został zalany Dworzec Centralny. – Woda podeszła wówczas aż pod dachy budek telefonicznych – opowiada. – Chłopca udało się przetransportować na lotnisko w Strachowicach. Niestety, mimo reanimacji zmarł. Takie obrazy zostają w człowieku do końca życia – dodaje. Ale są też wspomnienia dużo przyjemniejsze. – Pamiętam akcję ratowniczą z 1994. Pilotowałem wówczas śmigłowiec. W środku nocy podejmowaliśmy z pokładu jednego ze statków mężczyznę, który doznał udaru – mówi kmdr Drybczewski. Śmigłowiec przez 45 minut wisiał na wysokości 50 metrów. Ostatecznie jednak akcja się powiodła: ratownik zszedł na pokład, w ślad za nim zostały spuszczone nosze, na których poszkodowany powędrował w górę. Przeżył.


Podobne historie można by mnożyć. – Od początku lat dziewięćdziesiątych lotnicy morscy uczestniczyli w 532 akcjach ratowniczych, udzielili pomocy 277 osobom – informuje kmdr ppor. Cichy.

Swojego święta nie będą obchodzić hucznie. Dziś zgromadzą się jedynie na krótkiej zbiórce. – Na więcej nie pozwalają obowiązki – przyznaje kmdr ppor. Cichy.


Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński, Marynarka Wojenna

dodaj komentarz

komentarze

~scoobydoopoznan
1373890080
Nie szłoby w jakiejś kulce zamontować radaru od Loary na Bryzie ? Tyle sprzętu na Bałtyk wystarczy. Jak jakaś grubizna to NSM i F-16.
D4-60-AE-24

Saab 340 AEW rozpoczynają dyżury. Co potrafi „mały Awacs”?
 
Wzmacnianie granicy w toku
Święto w rocznicę wybuchu powstania
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Transformacja dla zwycięstwa
Modernizacja Marynarki Wojennej
Inwestycja w produkcję materiałów wybuchowych
Medycyna w wersji specjalnej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Od legionisty do oficera wywiadu
„Szczury Tobruku” atakują
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
A Network of Drones
Olimp w Paryżu
Triatloniści CWZS-u wojskowymi mistrzami świata
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Razem dla bezpieczeństwa Polski
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Huge Help
Wojskowa służba zdrowia musi przejść transformację
O amunicji w Bratysławie
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Olympus in Paris
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Ostre słowa, mocne ciosy
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
Święto podchorążych
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jesień przeciwlotników
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Zmiana warty w PKW Liban
Nowe uzbrojenie myśliwców
Marynarka Wojenna świętuje
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Szef MON-u na obradach w Berlinie
Uczą się tworzyć gry historyczne
Nasza Niepodległa – serwis na rocznicę odzyskania niepodległości
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Jak namierzyć drona?
„Projekt Wojownik” wrócił do Giżycka
Szturmowanie okopów
Karta dla rodzin wojskowych
Wybiła godzina zemsty
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Miecznik na horyzoncie
Czworonożny żandarm w Paryżu
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Polskie „JAG” już działa
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO